11. května 2009 11:39 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Noviny se omlouvají čtenářům za obsah

Londýnské noviny:  " Omluváme se za samolibost." | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Londýnské noviny: " Omluváme se za samolibost." | foto: Reprofoto

LONDÝN V době, kdy se noviny na celém světě zoufale snaží najít nové cesty, jak si udržet čtenáře, jeden s britských listů vsadil na neobvyklou taktiku: omlouvá se za své poslední vydání. The Evening Standard, jediné noviny, které lze koupit pouze v Londýně, minulý týden spustily bilboardovou kampaň, která říká : „Promiňte, že jsme tak negativní.“ Další reklamy se pak omlouvají za odtažitost, předvídatelnost a samolibost.

Kampaň má upozornit obyvatele Londýna na to, že nový vlastník 181 let starého listu, ruský magnát a bývalý agent KGB Alexander Lebeděv, chce noviny naprosto změnit. Hned poté, co noviny před dvěma měsíci koupil, je zcela odklonil od jejich konzervativního zaměření v naději, že zaujme větší počet čtenářů.

Londýňané nemají rádi, když se píše kriticky o levici

Podle místní unie vydavatelů ale naopak za tyto dva měsíce stačil pět procent čtenářů ztratit. Současně se změnou zaměření Lebeděv vytvořil zcela nový design novin, které v nové grafice vyšly poprvé dnes.

The Evening Standard při průzkumu mezi svými čtenáři totiž zjistil, že jej mladší čtenáři vnímají jako pravicový s příliš velkým zaměřením na témata jako je zločin. Výzkum ale také zjistil, že některým čtenářům se příliš nezamlouvá kritický postoj, který noviny zaujaly vůči minulému starostovi Londýna Kenovi Livingstonovi, který se hlásil k levici.

Noviny: dáme vám, co chcete

Kampaň, kterou uvedla agentura McCann Erickson, je navržená s prvkem tajemství. Reklama totiž nezahrnuje jméno novin, ale je vysázena stejným písmem, jaké je v hlavičce Evening Standard. Obsahuje také logo listu, tedy sochu Amora na londýnském Piccadilly Circus

Druhá fáze kampaně začne za týden, kdy vyjde nová řada bilboardů. "V druhém kole budou reklamy mluvit o tom, co čtenáři od novin očekávají," řekl deníku WSJ mluvčí společnosti. Noviny tak londýňanům například slíbí, že je budou poslouchat, nebo že je překvapí.

Předchozí vlastník Evenening Standardu společnost Daily Mail and General Trust, který je známý svým konzervativním přístupem, se odmítl ke změnám vyjadřovat. Přestože v listu stále drží čtvrtinový podíl, nemá nad jeho směřováním žádnou kontrolu.

Lidovky.cz