22. ledna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Přehledně: Kterého zboží v obalu nenápadně ubylo?

Výrobci zmenšují balení výrobků. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výrobci zmenšují balení výrobků. | foto: Lidové noviny

PRAHA Zvýšení DPH o jeden procentní bod, ke kterému došlo na začátku tohoto roku, přidělalo vrásky mnohým obchodníkům. Aby nemuseli zdražovat zboží, přišli se starou marketingovou fintou. Zmenšili velikost zboží. Kterých výrobků se "zmenšování" dotklo?

Zmenšení balení potravin

Klikněte pro zvětšení

Velikosti zboží se zmenšují dlouhodobě

Podle průzkumu agentury ppm factum z loňského prosince je hmotnost balení sladkostí od různých výrobců v průměru o 7 procent nižší než před pěti lety. Největší „zeštíhlování“ přišlo po roce 2009, kdy větší cenová citlivost domácností přinutila výrobce sáhnout po balíčku obchodních úsporných opatření. Ten nesměl počítat se zvýšením cen, ale zároveň musel zastavit propad ziskovosti výrobků pro výrobce i řetězce. Jedním z těchto opatření bylo právě snižování hmotnosti výrobků bez zásadní změny podstaty výrobku.

Menší balení mají od letošního roku například mléčné výrobky.

Madeta Fitness tvarohový dezert místo původních 220 gramů váží 135 gramů. Podobně je na tom i Yoplait zakysaná smetana a Lipánek Maxi, které jsou letos o 10 gramů lehčí.

Změna velikosti balení se však dotkla i sladkostí. Tyčinka Mars váží v letošním roce o 11 gramů méně, čokoládové Tatranky o 3 gramy. Pokud si koupíte balení žvýkaček Orbit, napočítáte o čtyři kusy méně než loňský rok.

Kvůli zvyšování DPH ubrali na váze či objemu nejen potraviny, ale také drogistické potřeby. Velké balení pracího prostředku Persil váží nyní o necelý půlkilogram méně.

Zmenšené balení je pro dobro zákazníka

Paradoxní je, že výrobci zmenšování balení vesměs popírají, popřípadě tvrdí, že zboží je méně „pro dobro zákazníka“.

ČTĚTE TAKÉ

„Příčin případných změn v gramáži, pokud k nim dochází, může být řada, například vydávání limitovaných edicí v nových příchutích či formátech, v některých případech i očekávání spotřebitelů na jasnější definici porcí s ohledem na snahu lépe kontrolovat příjem kalorií z jedné porce,“ říká Martin Walter, manažer ze společnosti Nestlé v ČR.

vsvVěra Svobodová

Najdete na Lidovky.cz