17. července 2014 15:46, aktualizováno  16:40 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Vysoké pokuty operátorů za ukončení smlouvy byly neoprávněné, tvrdí úřad

Logo operátora Deutsche Telekom | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo operátora Deutsche Telekom | foto: ČTK

PRAHA Mobilní operátoři si od loňského srpna do letošního února účtovali vysoké smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy zákazníkem neoprávněně. Rozhodl o tom Český telekomunikační úřad, který posuzoval spor společnosti T-Mobile a jednoho z klientů, který se od operátora rozhodl loni na podzim odejít.

Firma po něm požadovala doplacení zbývajících měsíčních paušálů, novela telekomunikačního zákona přitom stanovuje, že operátor smí žádat jen pětinu jejich součtu. T-Mobile se chce proti rozhodnutí bránit správní žalobou.

Zatímco operátoři začali nižší sankce uplatňovat až po půlročním přechodném období, tedy od letošního února, podle Českého telekomunikačního úřadu měli pokuty snížit hned od nabytí účinnosti novely loni v srpnu. Podle mluvčího Martina Drtiny úřad eviduje řádově desítky podobných námitek.

ČTĚTE TAKÉ:

Přechodné ustanovení se podle výkladu regulátora vztahovalo jen na uvedení smluvních dokumentů operátorů do souladu se zákonem, a nikoliv na uplatňování ustanovení novely.

"T-Mobile v podaném rozkladu namítal, že nebylo možné aplikovat novelu před samotnou implementací zákonných změn. Předseda Českého telekomunikačního úřadu se ve svém rozhodnutí o rozkladu s těmito námitkami neztotožnil. Uvedl, že zákony působí normativně na všechny adresáty ode dne své účinnosti," dodal Drtina.

T-Mobile považuje výklad zákona regulátorem za chybný. "Jsme přesvědčeni, že soud nám dá za pravdu. Naše stanovisko v této věci se nemění - to znamená, že 20procentní limit pro pokuty se uplatní až od změny všeobecných podmínek, nikoliv ode dne účinnosti zákona," uvedl Petr Josefi z T-Mobile.

Novelu telekomunikačního zákona loni předložil poslanec Jan Husák. Podle jeho vyjádření bylo jedním z cílů zamezit zneužívání smluvních pokut a poskytnout ochranu spotřebitelských práv co nejrychleji. Půlroční lhůta měla dát operátorům čas jen na úpravu smluvních podmínek, uvedl.

Lidovky.cz, ČTK