25. listopadu 2009 16:13 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Pneumatiky budou mít v EU označení podobně jako domácí spotřebiče

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
pneumatiky | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy pneumatiky | foto: Lidové noviny

ŠTRASBURK/BRUSEL Výrobci budou muset od roku 2012 označovat pneumatiky podle hlučnosti, přilnavosti a také podle dopadu na spotřebu pohonných hmot. Počítá s tím nařízení, které dnes definitivně schválil Evropský parlament.

Pneumatiky tak budou označovány podobně, jako jsou podle spotřeby elektřiny označovány například domácí spotřebiče. Stejně jako v případě elektroniky budou moci spotřebitelé na pneumatikách najít označení "A" až "G". "A" přitom bude označovat pneumatiku s nejlepšími vlastnostmi (nejnižší spotřeba, nejnižší hlučnost a nejlepší přilnavost na mokru), "G" naopak bude označením pro pneumatiku s nejhoršími vlastnostmi.

Výrobci navíc budou muset jednotlivé charakteristiky uvádět na internetových stránkách a každá pneumatika ponese štítek, kde budou její vlastnosti popsány. Evropské nařízení se nebude týkat jen závodních pneumatik, profesionálních pneumatik pro terénní vozy a takzvaných protektorů, tedy již použitých pneumatik s nově naneseným vzorkem.

Kromě souhrnného označení vlastností pneumatik však europoslanci upravili i značení pro jejich hlučnost. Za "tichou" pneumatiku bude považována ta, při jejímž provozu nevzniká hluk vyšší než 68 decibelů. Taková pneumatika bude označena dvěma bílými vlnovkami a jednou černou a konkrétní hodnotou hluku vyjádřenou v decibelech.

Na jednotlivých členských státech EU zůstane, jakým způsobem budou své obyvatele nabádat, aby používali pneumatiky s nejlepšími vlastnostmi. Žádný ze států však nebude moci pomáhat výrobci, který by vyráběl pneumatiky s horším označením než "C".

ČTK
  • 2Diskuse

V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly
V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly

V již šestém ročníku grantového programu Komerční banky a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zvítězil výrobek Mamavis – univerzální zábal, který přináší nemocnému komfortní využití tradiční léčebné metody Vincence Priessnitze.