„Koupě zájezdů na první moment je letos skutečným fenoménem. Tak velký zájem lidí o včasný nákup letní dovolené nepamatujeme. Jen za leden a únor letošního roku jsme prodali v předstihu o 33 procent více zájezdů, než tomu bylo v prvních dvou měsících loňského roku,“ říká Daniel Plovajko, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer. Z celkové nabídky letošních letních zájezdů kanceláře Fischer je podle něj rozebráno již více než 40 procent.
Velký zájem o včasný nákup letní dovolené potvrzuje i Tomáš Brejcha z cestovní kanceláře Čedok: „Zatímco předloni jsme v předstihu prodali asi 30 procent zájezdů, vloni to bylo již 35 procent. A letos to bude ještě více. Konečné výsledky budeme znát na konci dubna, kdy nabídka nákupů letní dovolené se slevou končí a začíná standardní prodej.“
Nabídka nákupu dovolené na první moment funguje v Česku teprve čtyři roky. Za tu dobu si tento způsob prodeje získal značnou oblibu u zákazníků a popularita nadále roste. Naopak klesá počet těch, kteří vyčkávají a letní dovolenou si kupují se slevou až na poslední chvíli. „Loni tvořily zájezdy last moment asi jen 12 procent našich prodejů. Letos odhadujeme, že tento podíl spadne pod deset procent,“ doplňuje Plovajko.
Důvodem, proč se lidé stále více přiklánějí od nákupů na poslední chvíli k předčasnému pořízení dovolené, je především daleko širší nabídka zájezdů. Zatímco zájezd last minute je v podstatě výprodej, v předstihu mají klienti na výběr z plné nabídky. Zato ale slevy nejsou tak velké jako u zájezdů na poslední chvíli. Například CK Čedok nabízela do konce letošního ledna slevu 15 procent, nyní je to již jen šest procent a v měsíci dubnu pouze pět procent. U zájezdů last minute se slevy pohybují okolo dvaceti i více procent.
Obliba nákupů dovolené v předstihu narůstá také kvůli tomu, že již v řadě případů není nutné složit vysokou zálohu. Například CK Fischer do konce února požadovala zálohu jen 990 korun na osobu, nyní v březnu 2990 korun. Zbytek z ceny zájezdu zaplatí lidé až před odjezdem.
Polovina zájezdů už je pryč
PRAHA -
Kdo chce v létě vyrazit za sluncem k moři s cestovní kanceláří, neměl by otálet. Nabídka se rychle ztenčuje, protože lidé stále více nakupují dovolené v předstihu na tzv. první moment. 40 až 50 procent celkové nabídky letních zájezdů je již rozebráno. V některých termínech hlásí kanceláře prodej dokonce až tří čtvrtin katalogové dovolené.
Češi jako cíl svých cest často volí Itálii. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny
Překvapení ve schránce: daň z nemovitosti vzroste i násobně. Víme, kolik si připlatí v konkrétních městech
Matka oběti: mluvila jsem s blízkým vraha. Lenka Šimůnková hledá odpovědi na to, co se stalo na filozofické fakultě
Kelímek od jogurtu: mýt, či nemýt? Řada lidí stále tápe, co a v jakém stavu patří do tříděného odpadu
Armáda kupuje nová nákladní auta, už to ale nebudou kopřivnické Tatry. Nahradí je vozidla značky Volvo
Klíčový aktér kauzy Dozimetr žádá výslech Rakušana a dalších členů hnutí STAN. Ministr se už vyjádřil
DLOUHODOBÁ BRIGÁDNICKÁ VÝPOMOC – Zadávání farmakovigilančních dat
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha