Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Poštu trápí chyby i podvody

Ekonomika

  7:23
PRAHA - Česká pošta neslouží svým zákazníkům tak, jak by měla. Vyplývá to z hodnotící zprávy, kterou každý rok vydává Český telekomunikační úřad. Podle něj v loňském roce pošta porušila 107 povinností, které jí ukládají zákony. Z toho některé pouze jednou, jiné neplnila pravidelně.
Pošta - ilustrační foto.

Pošta - ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Většina kritiky ze strany úřadu vychází přímo z podnětů nespokojených zákazníků. Ti vytýkají České poště například dlouhé čekací doby na některých pobočkách, kde ve frontě často stálo až 20 lidí a trvalo více než půl hodiny, než se dostali k přepážce. V některých případech nedokázali pracovníci pošty ani poradit zákazníkům, jak se správně píše poštovní adresa. Při dotazu na způsob, jakým má být adresa příjemce dopisu napsána, byly správné údaje poskytnuty jen v osmi případech ze 14 dotazovaných pošt.

Co telekomunikační úřad poště vytýká

Loni bylo zjištěno 107 případů porušení různých právních povinností. Některé z nich pouze v jednom případě, jiné se vztahovaly k podstatně většímu množství případů.

 Za správní delikty, jichž se Česká pošta tímto způsobem dopustila, jí Český telekomunikační úřad v roce 2006 uložil celkem 13 pokut ve výši téměř sedm milionů korun.

 Mezi porušení předpisů patří například to, že v rámci celé České pošty není důsledně plněn princip, podle něhož má být otevírací doba poboček přizpůsobena místní situaci a potřebám zákazníků.

Zjistilo se také, že Česká pošta vybírá u jedné z pošt od svých zákazníků cenu za pronájem uzamykatelné přihrádky, přestože žádná taková přihrádka neexistuje.

„Naprostá většina pochybení má základ v selhání jednotlivce, nikoli systému služeb České pošty jako celku,“ uvedla k tomu mluvčí pošty Dita Václavíková. Podle zákona je Česká pošta povinna dodržovat takzvané poštovní tajemství. To se vztahuje na všechny údaje o poštovní službě, tedy například na informace o tom, kdo byl odesílatel a adresát nebo jaký byl obsah zásilky. Pošta nesmí dát cizí osobě možnost, aby se s těmito údaji nebo obsahem zásilky seznámila.

V několika případech ale kontroly zjistily, že dopisy jsou ponechávány namísto jejich vložení do domovní schránky volně venku, například volně položené na schránkách. V jednom případě Česká pošta zásadně nedodávala do místa určeného v poštovní adrese balíky s cennějším obsahem. K takovému postupu je však oprávněna pouze ve zcela výjimečných případech.

V Praze zase přestala Česká pošta dodávat do celého domu s asi padesáti obyvateli zásilky poté, co mezi jedním z obyvatel a pošťákem došlo k hádce. V dalším případě pošta přestala dodávat do celé části menšího města. Údajně tu pobíhali psi, kteří ohrožovali doručovatele.

Telekomunikační úřad se připojil také ke stížnostem organizací sdružujících nevidomé a slabozraké osoby. U větších pošt totiž začal být zaváděn automatický vyvolávací systém, podle kterého jsou zákazníci přivoláváni k příslušným přepážkám. Tento systém, kdy se na světelné tabuli objeví pořadové číslo, však není pro nevidomé a slabozraké použitelný.

Jindy bylo grafologickým posudkem prokázáno, že doporučená zásilka nebyla vydána adresátce, ale cizí osobě. O této poštovní zásilce se adresátka dozvěděla až za delší dobu poté, co byla vůči ní uplatněna exekuce. V důsledku tohoto jednání tak adresátce dopisu vznikla velká finanční škoda.

„Vytýkané nedostatky je zapotřebí vidět v souvislosti s celkovým počtem 37 200 zaměstnanců a s 3400 poštami. O nedostatcích víme a snížení jejich počtu považujeme za naši povinnost,“ uvedla Václavíková.

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč