Většina kritiky ze strany úřadu vychází přímo z podnětů nespokojených zákazníků. Ti vytýkají České poště například dlouhé čekací doby na některých pobočkách, kde ve frontě často stálo až 20 lidí a trvalo více než půl hodiny, než se dostali k přepážce. V některých případech nedokázali pracovníci pošty ani poradit zákazníkům, jak se správně píše poštovní adresa. Při dotazu na způsob, jakým má být adresa příjemce dopisu napsána, byly správné údaje poskytnuty jen v osmi případech ze 14 dotazovaných pošt.
Co telekomunikační úřad poště vytýká |
• Loni bylo zjištěno 107 případů porušení různých právních povinností. Některé z nich pouze v jednom případě, jiné se vztahovaly k podstatně většímu množství případů. |
V několika případech ale kontroly zjistily, že dopisy jsou ponechávány namísto jejich vložení do domovní schránky volně venku, například volně položené na schránkách. V jednom případě Česká pošta zásadně nedodávala do místa určeného v poštovní adrese balíky s cennějším obsahem. K takovému postupu je však oprávněna pouze ve zcela výjimečných případech.
V Praze zase přestala Česká pošta dodávat do celého domu s asi padesáti obyvateli zásilky poté, co mezi jedním z obyvatel a pošťákem došlo k hádce. V dalším případě pošta přestala dodávat do celé části menšího města. Údajně tu pobíhali psi, kteří ohrožovali doručovatele.
Telekomunikační úřad se připojil také ke stížnostem organizací sdružujících nevidomé a slabozraké osoby. U větších pošt totiž začal být zaváděn automatický vyvolávací systém, podle kterého jsou zákazníci přivoláváni k příslušným přepážkám. Tento systém, kdy se na světelné tabuli objeví pořadové číslo, však není pro nevidomé a slabozraké použitelný.
Jindy bylo grafologickým posudkem prokázáno, že doporučená zásilka nebyla vydána adresátce, ale cizí osobě. O této poštovní zásilce se adresátka dozvěděla až za delší dobu poté, co byla vůči ní uplatněna exekuce. V důsledku tohoto jednání tak adresátce dopisu vznikla velká finanční škoda.
„Vytýkané nedostatky je zapotřebí vidět v souvislosti s celkovým počtem 37 200 zaměstnanců a s 3400 poštami. O nedostatcích víme a snížení jejich počtu považujeme za naši povinnost,“ uvedla Václavíková.