28. prosince 2011 12:30 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Pozor na slevy. Platí vždy až ta u pokladny

Nákupní centrum - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupní centrum - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Obchodníci při výprodejích stále často porušují zákony a zákazníky například špatně informují o nabízených slevách či používají klamavé a nekalé praktiky. Vyplývá to z letošních kontrol ČOI, jejíž pracovníci nyní prověřují zimní výprodeje, které hned po Vánocích zahájila většina tuzemských obchodníků.

Na přelomu loňského a letošního roku ČOI při kontrolách zimních slev zjistila závady u 40 procent prodejců.

"Ve třetím čtvrtletí jsme provedli přes 700 kontrol (slev a akčních nabídek) a ve více než třetině provozoven zjistili porušení některé z povinností stanovených platnými předpisy. Dosud bylo uloženo 200 sankcí v celkové výši přesahující 1,5 milionu korun," sdělil ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.

ČTĚTE TAKÉ:

Obchodníci letos při slevových akcích zejména neplnili informační povinnosti, neseznámili spotřebitele s cenou, nesprávně účtovali či používali nekalé a klamavé obchodní praktiky.

Slíbené slevy se nekonají

Čeští zákazníci mají navzdory zpřísněným podmínkám pro výprodeje stále špatné zkušenosti se slevovými akcemi a stěžují si hlavně na klamavé praktiky obchodníků. Zhruba třetina spotřebitelů v loňské anketě Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) upozornila na to, že obchodníci sice deklarovali zlevněné zboží, ale ve skutečnosti jim slevu neposkytli. "Například obchodník označí zboží v regále nižší cenou, ale u pokladny pak napočítá původní vyšší cenu," uvedlo SOS.

Obchodníci prý také často přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět. Spotřebitel poté nemá možnost porovnat starou a novou cenu, na což má ale právo. "Smyslem přelepení cenovky bývá porovnání cen znemožnit, protože nezřídka o žádnou slevu ve skutečnosti nejde a obě ceny jsou stejné," upozornilo SOS. Klamavou praktikou může být podle SOS i to, že obchodník sice v reklamách uvádí prodej určitého zboží ve slevě, ale nemá je v nabídce.

Zlevněné zboří nebylo na skladě

Podmínky pro výprodeje v roce 2006 zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit počátek a konec výprodejů.

Při plošné reklamě musí mít prodejci dostatek zboží na skladě nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele nyní hrozí pokuta až 50 milionů korun.

Ministerstvo průmyslu a obchodu novelu vypracovalo i kvůli problémům s novoročním výprodejem v obchodním řetězci Carrefour, který v roce 2005 některé zlevněné výrobky vůbec neměl na skladě. Obchodníci jsou od té doby při organizování výprodejů opatrnější.

Lidovky.cz, ČTK