12. února 2009 11:41 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Pozor! Sleduje vás reklama

Víte, kdo vás sleduje? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Víte, kdo vás sleduje? | foto: Lidovky.cz

MILWAUKEE Upřete zrak na reklamu běžící na videoobrazovce v nákupním centru či obchodě s potravinami, a existuje sice malá, nicméně neustále se zvětšující šance, že také reklama se dívá na vás.

Malé kamery sledují, kdo se na obrazovku dívá a jak dlouho. Podle tvůrců sledovacích systémů je software schopen určit pohlaví, věkovou kategorii a v některých případech i etnickou příslušnost - a podle toho může reklamu pozměnit.  Na obrazovce se tak může objevit reklama na žiletky zaměřená na muže, reklama na kosmetické výrobky pro ženy nebo na videohry pro teenagery.

Schopnost této technologie blíže identifikovat diváky je jedinečným přínosem pro inzerenty, kteří chtějí vědět, nakolik účinně se obracejí na své potenciální zákazníky.

Výrobci tvrdí, že jejich systémy jsou s to přesně určit pohlaví 85 až 90 procent lidí sledujících reklamu, zatímco přesnost zjišťování dalších údajů je ve fázi dalšího zdokonalování.

Velký bratr se dívá

Koncepce připomíná filmovou science-fiction Minority Report, v níž postava ztvárněná Tomem Cruisem vchází do nákupního centra a zjišťuje, že ho identifikovaly sítnicové snímače a promptně přizpůsobily reklamu, která ho pozdraví jménem.

Protože by sledování tváří mohlo někomu připomínat reality show Big Brother, výrobci systému si pospíšili s ujištěním, že o nic takového nejde.Zachytí-li systém obraz osoby sledující obrazovku, počítač jej ihned analyzuje. Žádné údaje se prý ale neuchovávají a žádné identifikační informace nejsou nikdy s reklamami spojovány.

AP, ČTK

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?