Sobota 4. dubna 2020svátek má Ivana 11 °C oblačno Předplatné LN

Diskuse k článku: Pravda o 'reformě' penzí: bohatství nás nečeká

Diskuse uzavřena, nelze přidávat příspěvky

  • Příspěvků: 33
  • Poslední: 24.9.2011 21:56
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
B. Ševčík 20.9.2011 19:02

Proč to tedy pravicové lidovky podporují

v každém článku 2 roky?

K. Kůrka 20.9.2011 11:48

Ty fondy.

Pokud se v nějakém příspěvku objeví věta o možném zkrachování fondů, tak to to nemá již cenu dále číst a tyto příspěvky se mohou inhed přeskočit. Fondy fungují od r. 1993 a není známo, že by někdo přišel o svoje peníze.

P. Rudolf 21.9.2011 13:07

Re: Ty fondy.

Samozřejmě pane Kůrko. Jen bych ještě protáhl tu dobu fungování. Fondy hromadného investování fungují od roku 1886 a jde tu o to, že člověk neznalý obchodování s akciemi svěří své peníze odborníkům, kteří se snaží o to, aby mu alespoň vykryli inflaci. Když k tomu přidají něco navíc, super. Ovšem je velice důležité, kdo jsou ti odborníci. Například do připravovaných penzijních fondů bych nedal ani korunu, protože jsou nové, bez historie a nevím, kdo je řídí. U nás v Česku jsou lidé bohužel poučeni nabídkami různých "fondů", které nakonec opravdu zkrachovaly (byly vytunelovány). Žádný dohled, žádná kontrola. Tak proto. Pokud si člověk vybere vhodný fond, který splňuje jeho riziková kritéria, pak může přijít o peníze jen tehdy, když v době propadu realizuje ztrátu a nechá si vyplatit peníze. Ale znám i případ, že si jeden zainvestoval, vydělal celkem balík a pak mu krize snížila vydělané peníze o 40%. Chodil a nadával, že přišel o peníze, i když žádnou ztrátu nerealizoval a navíc byl ještě oproti investované částce o 60% v zisku. I takhle vzniká "blbá nálada".  

K. Kůrka 24.9.2011 21:56

Re: Ty fondy.

To máte pravdu, měl jsem ale na mysli současné penzijní fondy. Měl jsem to uvést v prvním příspěvku.

J. Šrámek 19.9.2011 10:48

Jaké bohatsví?

Občas se v některých zemích stane,že děda koupí akcie na ,,důchod'''' a po jeho smrti vnukové zbohatnou.Nebo mají na nové auto.U nás proto ČSSD rychle prosadila zákon o tzv.vytěsnění menšinových majitelů a tak tento způsob u nás nelze praktikovat.Úroky v bance ze vkladů nepokryjí náklady na správu,tak jak chcete šetřit na ,,stará kolena''''?A stát nemůže vyplácet více,jak vybere na daních.Jedině meteorický déšť zlatých nugetů může pomoci.Jak spoléhal nějaký Paroubek.

J. Cedivoda 18.9.2011 17:42

Bylo to tady už řečeno,

spoléhat se na stát (tak jak státy v současné době vypadají) nelze. Rozumné je pořídit si VLASTNÍ BYDLENÍ, pořídit si také něco co lze (pokud možno výhodně) prodat. Tedy nemovitost, možná umělecké dílo (tedy skutečné umění, ne to co je jen módní). Ušetřené peníze masivně degraduje inflace, ale možné by snad bylo najít nějakou opravdu, alespoň trochu, stabilní měnu.  Vkládat peníze do surového zlata s jeho v současné době přepálenou hodnotou je nesmysl. Šperky jsou vysloveně artikl silně ztrátový. Pořizovat si podnikatelský objekt (nájemní, výrobní, velké služby) je vzhledem k možnosti katastrofického scénáře velice rizikové. Pak bude snad stačit ten státní "zaručený" a opravdu miniaturní důchod na nutné potraviny a energie. Při tom katastrofickém scénáři půjdou i ty fondy pod kytičky.a úspory v Kč se dají přece snadno devalvovat, to už tady bylo. Je třeba zpracovat si plán osobních bezpečnostních hrozeb. Vždyť ono není vyloučené ani to, že ti naši "nejpravicovitější " politici se nebudou chtít stát lídry nějaké té "nejlevicovitější" strany.

P. Rudolf 19.9.2011 7:34

Re: Bylo to tady už řečeno,

Plně s vámi souhlasím,pane Cedivodo. Jen k těm fondům bych poznamenal, že když se podíváme na historii, vždy po pádu akciového trhu došlo k jeho poměrně rychlému zotavení a překonání původní mezní hodnoty o desítky procent. Takže to chce čas. A věta, která investorům způsobila ty největší ztráty? "Teď to bude jinak!"

J. Kotalík 18.9.2011 0:12

Možná objevím Ameriku, ale...

On taky někdo kdy počítal s tím, že mu tyto vložené prostředky budou <i>vydělávat</i>? Vážně? Já měl od začátku dojem, že se to dává do fondů právě proto, aby výnos pokryl inflaci - jinými slovy, pořád lepší, než si to schovávat "pod polštář", ale tak či tak si to budete někdy muset vydělat a uložit. Nebo mi unikla nějaká zásadní informace...?

P. Rudolf 18.9.2011 17:14

Re: Možná objevím Ameriku, ale...

Pane Kotalíku, Amerika byla už objevena (;-)). Jestliže máte výnos okolo 3%, pokrývá vám inflaci. Ale existují i fondy, které umí udělat výnos průměrně 12% ročně po dobu 60 let. Nebo 500% (celkem) za posledních 10 let. A to už je víc než inflace. Takže to chce jen umět vybrat. Je to o finanční gramotnosti, která je u lidí v ČR na velmi nízké úrovni. Proto jsme tam, kde jsme a spoléháme se na stát, který už neví, kde víc brát, aby mohl dávat.

Pavel

P. Rudolf 17.9.2011 23:10

Spořit si na stáří? Určitě ANO. Kam?

Vzhledem k tomu, že si musím uvědomit, že spoléhat se na stát je více než pošetilé, nezbývá mi, než se stát zodpovědným za svůj život a něco si naspořit. Ale rozhodně ne do státních nebo polostátních fondů bez historie a kde nevím, kdo je řídí a jak moc renomovaná osoba to je. Ideální je nechat si posílat příspěvky na penzi do státního pilíře a sám si spořit do některého z podílových fondů. Výběr je celkem neomezený, ze známějších jmenujme Franklin Templeton, BlackRock, Fidelity, Pioneer. Abych měl co největší přehled o svých penězích, je třeba je mít na svém vlastním majetkovém účtu u dané společnosti, vidět na ně přes WEB, dostávat papírové výpisy po každém pohybu a být v kontaktu se svým poradcem. Jestli to tak nemáte, pátrejte, jde to i u nás. Já mám například zainvestováno na svůj vlastní účet u Franklin Templeton. A o peníze se mi stará Mark Mobius, 10. nejlepší investor na světě. Tak vidíte, jde to. Co vy?

Pavel

R. Tichý 18.9.2011 13:39

Re: Spořit si na stáří? Určitě ANO. Kam?

Nemám znalosti na propočítání výhodné verze, budu se muset spolehnout na vyčtené. Ale uvažuji podobně-odevzdat státu co nejméně a zbylé "volné" peníze zhodnoti s někým, kdo má svou pozici ve světě. Ideálně někde, kam se nedostanou čeští "bankéři" ;o)

P. Rudolf 18.9.2011 15:37

Re: Spořit si na stáří? Určitě ANO. Kam?

Zdravím Vás,pane Tichý. To je asi nejsprávnější postup. Jestli se zařadíme do druhého pilíře se

státní účastí, budeme mít nižší důchody. Navíc je tu možnost znárodnění a

jiných vládních úhybných manévrů. Proto nechme odvody jak jsou a spořme

si/investujme na SVŮJ ÚČET do ověřených produktů s dlouhou a zajímavou (z hlediska výnosu) historií.

Pavel

J. Kadeřábek 18.9.2011 15:13

Re: Spořit si na stáří? Určitě ANO. Kam?

Ne každý má potřebné znalosti a m.j. Vámi doporučovaný Pioneer pohřbil investice mnohých. Tím chci říct, že riziko investice do podílových fondů je pro většinu klientů, kteří nemají investování jako svůj koníček značné. Motivem pro použití stávajícího III. pilíře je příspěvek zaměstnavatele a do II. pilíře out put nepatrných pár procent. Jinak je ovšem nejlepší investice do podnikání, vlastního bydlení a tím snížení budoucích nákladů i do svých dětí. A dále diverzifikace všech možností.

P. Rudolf 18.9.2011 15:33

Re: Spořit si na stáří? Určitě ANO. Kam?

Máte úplnou pravdu,pane Kadeřábku.

Investice bych hodnotil také od nejlepších : vztahy a rodina, obživa a nezbytné náklady, vlastní bydlení a teprve pak následuje investice na stáří. Ale jestliže nechcete, abyste v důchodu pobíral chatrnou almužnu, musíte se chtě nechtě o sebe postarat sám. Z hlediska rizika jsou investice do podílových fondů jedny z nejméně rizikových. Například investice do nájemního bydlení vám vydělá něco kolem 3-4% a těch starostí. A porovnejte si ceny bytů před třemi lety a nyní. Zlato je také super. Ale až jeho cena bude klesat, nikdo ho od vás nekoupí. A Pioneer? Je to v pořadí 15. nejúspěšnější fond na světě. Jeden z jeho fondů udělal od jeho založení 1.000.000% zhodnocení. Všechno je jen o poradcích, kteří lidem špatně zvolili fond vzhledem k výši a délce investice. Proto si k poradě vyberte specialistu na investice a ne poradce, který umí všechno.

J. Šrámek 19.9.2011 10:55

Re: Spořit si na stáří? Určitě ANO. Kam?

Ano,vyvést peníze do ciziny a tam je teprve zhodnocovat.To lze i firmou,zde fondem,třeba soukromým se státním dohledem.

P. Rudolf 19.9.2011 11:06

Re: Spořit si na stáří? Určitě ANO. Kam?

Ano, pane Šrámku, lze. Proto jsem tu avizoval selský rozum před přílišným spoléháním na "jistoty" a "garance" našeho státu. Fond je třeba vybrat velice pečlivě, pokud má přinést kýžené zhodnocení. A omlouvám se, tady v republice jsem takový fond nenašel. A i když je možno tu od zprostředkovatelů nakoupit cizí fondy, prosazuji tu možnost najít si dobrého poradce, který se zabývá pouze investičním poradenstvím a nedělá "všechno" a s jeho pomocí si otevřít VLASTNÍ účet u vybrané fondové společnosti. Jen tak máte záruku, že zisky, vytvořené vhodnými investicemi vybraného fondu, zůstanou vám a ne zprostředkovatelům. A tato možnost tu je, mám to ověřeno.

j. Tměj 17.9.2011 21:05

smyslem reformy...

  Všechny tři přízpěvky mě utvrzují v tom,že se raději penze nedožiji.

P. Boublíková 17.9.2011 21:11

Re: smyslem reformy...

Jestli patříte mezi mladší ročníky, tak se o nedožití důchodu nemusíte nijak zvlášť snažit .- pro vás už penze nebudou. Měl by to těm mladejm konečně někdo říct:-)

S. Krejcar 17.9.2011 22:25

Re: smyslem reformy...

Neni ale třeba stašit pesimismem.Všichni novodobi ministři financi počinaje Klausem a konče Kalouskem se snažili o navrat k prvorepublikovemu zpusobu československe demokracie.A to ani v te době nebylo založeno na penzijnim bohatstvi.Penze jako takova je socialni podporou v době starobni nemohoucnosti.Pro bohatstvi ve staři by se měl člověk starat už od mladi nebo středniho věku.Proto asi v počatcich Československa vznikaly peněžni ustavy jako byla Kampelička nebo jine družstevni založny.-Ten kdo se v produktivnim životě spokoji jen s socialni podporou nebo minimalnim platem musi se smiřit i ve vyššim věku s přivydělkem.Šetrnost a spořivost zapomenuta v socialistickem režimu se v dnešni době musi někym obnovit.- A je blbost strašit s tim,že v budoucnu penze nebudou,socialni pomoc statu zde bude vždy,ale je otazkou v jake vyši.

J. Toninger 18.9.2011 23:18

Re: smyslem reformy...

Penize v prubeznem systemu porad jsou, kdyby prubzeny system stale netorpedovala pravici.Stale snizuji odvody na socialku, aby pak mohli ukazat, ze si lidi musi sporit sami.Kdyby v roce 2009 Topolanek nesnizil odvody firmam o 4% a nezastropoval socialku bohatym, je duchodovy ucet porad na nule nebo v prebytku.Ale nikomu to nevadi, tak je to asi spravny :)

J. Makoň Ing 17.9.2011 20:03

smyslem reformy je,

aby vydělaly fondy.Proto příslušnou komisi tvořili jejich zástupci.O budoucího důchodce přeci vůbec nejde.

J. Toninger 17.9.2011 20:26

Re: smyslem reformy je,

Ta uvaha, nad 50000 platem me rozesmala.Kdo z vas to ma ze?Kdyz 70% naroda bere 15-22000kc.. :-) Do toho poleze jen blazen, krach eurozony na obzoru.Kdovi, jaka je situace v USA.Na obzoru spise financni otresy.Vsadim se o cokoliv, ze to udelaji povinny ,protoze jim do toho temer nikdo nepujde :-D

P. Boublíková 17.9.2011 21:05

Re: smyslem reformy je,

Těch 30 % příjmově nadpůrměrných by mohlo uvítat možnost si  3 % příjmů nechat pro sebe - za pokus to stojí, neboť v prvním pilíři o ně kvůli redukčním hranicím přijdou tak jako tak. Ve druhém je aspoň nejaká šance, že z nich něco zbyde.

Jinak ve většině států, kde penze vůbec existují, ja druhý pilíř skutečně povinný - proto, aby byl funkční (terminologicky je dokonce nonsens mluvit o nepovinném druhém pilíři). A nikod se tomu nediví, stejně tak, jako my se nedivíme, že je povinné přispívat do průběžného systému a není možnost se z něj vyvázat.

R. Zítek 17.9.2011 21:52

Re: smyslem reformy je,

Totální souhlas ... nepovinnost druhého pilíře je ta zásadní ohavnost nevržené reformy. Pro mě je to tím horší, že jsem v systému s povinným druhým pilířem žil 15 let a tudíž mám dost materiální zkušenost s tím, že funguje.

R. Zítek 17.9.2011 22:01

Re: smyslem reformy je,

Tohle slyším hrozně často. Vždy na to mám jednoduchou odpověď. Pokud zkolabuje Evropa a USA, tak to jestli někdo bude nebo nebude v druhém pilíři je ten nejmenší problém, který dotyčný bude mít. Příprava na takový scénář bych řekl je diametrálně odlišná od nějakého plánování důchodu. Taková příprava asi zhrnuje věci jako: orná půda, bytelné obydlí a zbraně. Na to někdo přišel o nějaké nic znamenající papírky asi nebude moc času myslet.

Říkám to trochu s nadsázkou, ale zase ne až tak velkou ;-)

R. Zítek 17.9.2011 22:03

Re: smyslem reformy je,

* Na to, že někdo přišel ...

S. Krejcar 17.9.2011 22:46

Re: smyslem reformy je,

A proč by měla zkolabovat Evropa nebo Amerika.ani Velkou světovou krizi,ktera byla spouštěčem 2sv,nepotihlo cely Svět.V dnešnim světě bude v budoucnu spouštěčem asi energeticky hlad po surovinach a energiich.-Ale k rovnosti občanu asi nikdy nedojde,a je lhostejno zda se bavime o etnikach nebo režimech.Vždy zde bude menšina lidi bohatych a většina ostatnich.Ti bohati ale ke svemu bohatstvi ty ostatni zakonitě budou potřebovat.A ted ani nemam na mysli vzdělani jako vydělavani.O kolika vzdělancich v poslednich vladach s titulem si společnost mysli,že větši blbce Panbuh nemohl stvořit,to mohla jen politika a režim.- U rozumnych lidi je duchod socialnim nikoli  množstevni statni rentou za odpracovane roky v určitych pozicich.Někdo se spokoji s udělem uklizečky někdo lekaře,a je na statu jak si jich ceni,a na lidech jak se nauči myslet na přichod Potom až přijde čas.Asi malokdo z běžnych občanu v pozici pokryvač nebo topenař bude moci vykonavat praci do věku jako pan Schwarcenberg. 

P. Boublíková 17.9.2011 19:50

No konečně trochu inteligentnější článek

o reformě penzí.

"Hlavním cílem účasti v systému může být získání tří procent mzdy, která dosud končí na sociálním pojištění. To je v podstatě jediné, o co se v „reformě“ hraje."

Uf, tot to trvalo, že to z Lidovek vylezlo.

Se závěrem článku nelze než souhlasit, ani sebelépe zhodnocená 3 % vejplaty asi z nikoho bohatého starce neudělají.

A státní penze půjdou docela do kopru.

R. Zítek 17.9.2011 21:48

Re: No konečně trochu inteligentnější článek

Pravda, vytáhnout 3 procenta ze sociálního do "svého" bude asi hlavní motivace mnohých (přiznám barvu, možná i moje). Před pár dny jsem si tak trochu hrál s čísly a vylezlo mi tohle.

Vezměme mladého člověka, který nastoupí do roboty v roce 2013 s 15 000 hrubého (šťastlivý středoškolák). Předpokládejme, že v průměru se pání centrální bankéři trefí a budou schopni udržer 2% inflace. Taky zauvažujme, že v první polovině svého pracovního života bude náš studentík šikula a po celou dobu bude mít slušné zaměstnavatele. Tedy jeho plat poroste s inflací a prvních 20 let o inflaci plus 3% (no občas změní práci, bude šikovnější a šikovnější). Po celou dobu bude jeho penzijní fond živořit a bue mít po odečtení poplatků nulové zhodnocení. Náš student nalije za 40 let do fondu asi 344 tisíc ze svého. S vyvedením 3% bude na konci v jeho fondu 861 tisíc. Za 40 let udělá 2% inflace ze stovky 45 korun. I když to hrozně zjednodušíme a vynásobíme 861 číslem 0.45, tak v dnešních penězích bude mít student naspořeno 387 tisíc. V dnešních penězích něco přes dva roky platu, na kterém začínal. Nebo při 20ti leté rentě téměř 6.4% jeho platu na konci kariery měsíčně.

Samozřejmě lze namítnout, že jsem velký optimista a že předpolad, že fondy neprodělají je nereálný. To já ale netvrdím, fondy mohou prodělat i 40% ročně. Záchrana je v těch 40ti letech.

To je trochu, kde shledávám inteligenci článku trochu pochybnou ... on totiž považuje výnosy českého penzijního připijištění za reprezentativní. Což je nesmysl, tyto fondy představují pro spořitele nulové riziko (ze zákona nesmí prodělat). Výnos jak známo je odměna za podstoupené riziko. Nulové riziko by mělo způsobit lehce mínusový výnos (ten mínus protože chce nechce ty fondy nějaké náklady asi mají).

Samozřejmě, pokud bych druhý pilíř někomu prodával, pak bych vzal výnos akciových indexů za posledních 40 let mínus 1% ročně na náklady, tedy 5%. To pak slíbí 15% přilepšení k důchodu na 20 let. ... Tak a došlo místo.

J. Kadeřábek 18.9.2011 15:18

Re: No konečně trochu inteligentnější článek

Dobrá úvaha, ale platí jen pro slušný fond, řekněme německý. Mnohé příklady z Itálie a USA nám ukazují jak můžete taky dopadnout. Typickým příkladem jsou zaměstnanci Enronu.

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Španělští zdravotníci přiváží jednu z madridských seniorek do hotelu, ve kterém... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...