13. srpna 2012 11:13 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Přes osmdesát procent e-shopů klame zákazníky, zjistila inspekce

Nakupování po internetu, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nakupování po internetu, ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Česká obchodní inspekce v prvním pololetí odhalila různé závady u 81 procent kontrolovaných internetových obchodů, což je nejvyšší podíl od zahájení kontrol e-shopů. Loni inspektoři závady zjistili u 73 procent internetových obchodů, na které se zaměřili.

Rostoucí podíl odhalených nedostatků souvisí s vyšším počtem kontrol i jejich cílením na rizikové internetové obchody, sdělila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

"Jedná se o způsob obchodování s velkým potenciálem rozvoje, a tím i významu, ale současně také o oblast, kde chybí některým provozovatelům jakékoliv právní povědomí o jejich povinnostech a jejich zákazníci jsou velmi často poškozováni a kráceni na svých právech. Nechybí ani případy, kdy se praktikami provozovatelů e-shopů zabývají orgány činné v trestním řízení," upozornila Fléglová.

ČTĚTE TAKÉ:

Neúplné či zavádějící informace

ČOI v prvním pololetí zkontrolovala 567 internetových obchodů a nedostatky zjistila ve 460 případech. Téměř polovina prohřešků spočívala v porušení zákazu užívání nekalých a klamavých obchodních praktik. "Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících," uvedla Fléglová.

Komplikace při reklamacích

Třetina zjištění se týkala nedodržení ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, které prodejcům nařizuje řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace. "Dalším často zjišťovaným nedostatkem při obchodování prostřednictvím internetu patřilo nedodržování povinností při přijetí a vyřízení reklamace, včetně nerespektování lhůty k jejímu vyřízení zákonem stanovené," podotkla Fléglová.

Češi loni v e-shopech utratili 37 miliard korun

Popularita internetových obchodů v Česku stále rychle roste. Útraty Čechů v internetových obchodech (bez započítání služeb) loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci vzrostly na rekordních 37 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než v roce 2010. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.

Lidovky.cz, ČTK