17. června 2011 7:03 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Přibývá e-podvodníků, policie je bezradná

Nakupování po internetu, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nakupování po internetu, ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Pětatřicetiletý účetní David Sajdl si před třemi týdny objednal přes internetový e-shop livemobil. cz nový mobilní telefon za víc než 6 tisíc korun. Nedostal ani telefon, ani peníze.

"Provozovatel obchodu byl ochotný a odpovídal na všechny dotazy, ale jen do doby, než jsem poslal peníze. Pak najednou zboží nebylo na skladě, byly problémy s dopravou a později přestal majitel komunikovat úplně. Teď nefungují ani webové stránky a telefonní číslo je zrušené," říká Sajdl.

Se svou zkušeností rozhodně není sám. Na webu podvodne-firmy. cz se hlásí minimálně 12 dalších poškozených zákazníků jmenované firmy. Chtějí podat hromadnou žalobu.

Byznys e-shopů se rozrůstá, často je podvodný

  • V Česku je více než 30 tisíc e-shopů. Necelé 4 tisíce z nich se specializují na prodej elektroniky, následuje prodej textilu a obuvi (více než 3600 e-shopů) a prodej potřeb pro bydlení (více než 3 tisíce internetových obchodů).
  • Online nákupů využívají zejména lidé ve věku 25-34 let. Nejčastěji utrácejí za zboží do 30 tisíc korun.
  • Nejčastější způsoby platby jsou: dobírka, převod peněz z účtu, online platba platební kartou nebo PaySec, tedy metoda předplaceného konta (elektronické peněženky).
  • V internetových obchodech Češi v uplynulých 6 měsících nejčastěji nakupovali: elektrosortiment, knihy, CD a DVD, oděvy, drogerii a parfumerii. Dále se nakupovali léky, vitaminy, potravinové doplňky a hračky.
Podobných případů v Česku přibývá. Internetový obchod livemobil. cz tak rozhodně není jediný, na který si zákazníci stěžují.

Jen na stránce firmy.cz je zaregistrováno více než 30 tisíc internetových obchodů a další vznikají. Každý měsíc podle odborníků naletí těm podvodným stovky zákazníků a scénář bývá velmi podobný -vylákat ze zákazníka peníze předem a pak obchod zrušit.

"V obchodě pckasa.cz jsem si nedávno objednal zboží, ale od zaplacení částky se mnou vůbec nekomunikují a i telefon mají nedostupný. Po delším pátrání jsem zjistil, že tam, kde má mít provozovnu, je domov důchodců," popisuje další z podvedených zákazníků, pan Lukáš z Prahy.

Podle Jana Votočky z poradenského oddělení Občanského sdružení spotřebitelů Test si zákazníci v poslední době nejčastěji stěžovali například na internetový obchod elektro-galerie.cz či ms-2010.cz.

Další stížnosti zaznamenal nákupní průvodce Heureka nebo Česká obchodní inspekce, a to například v případě e-shopu nakupnicentrum. org nebo levny-obchod.net.

"Špatné hodnocení od zákazníků má i internetový obchod olejshop. cz," říká Marek Brumlich z Heureky a recenze zákazníků jeho slova potvrzují. Devět z 12 nakupujících totiž popisuje, že zboží zaplatili, ale obchod ho nedodal a majitelé se zákazníky vůbec nekomunikovali. "Zboží jsme dostali až po písemné výzvě od advokáta s tím, že je podané trestní oznámení," popisuje v recenzi pětačtyřicetiletá Soňa Hradecká.

Se stížnostmi nebo trestními oznámeními na podvodné internetové obchody se pak setkávají i policisté, právníci nebo sdružení spotřebitelů. "Nejčastěji jsme se setkali s tím, že e-shop podmiňoval dodání zboží platbou předem. Po provedení úhrady kupní ceny však již zákazník zboží neobdržel," popisuje Lukáš Mokrý z advokátní kanceláře Jansa, Mokrý, Otevřel & partneři. "Průměrně řešíme několik desítek stížností měsíčně," říká Votočka ze sdružení Test.

Policie zatím žádného podvodníka nedopadla. "Od začátku roku evidujeme zhruba dvě stovky podvodů v oblasti internetu," tvrdí vrchní komisařka Veronika Hodačová z policejního prezidia. Podle ní jsou případy v šetření a obviněn zatím nikdo nebyl.

Pokud se zákazníci stanou obětí podvodného e-shopu, měli by podle odborníků podat trestní oznámení. Ani to jim však nemůže zaručit, že své peníze dostanou zpět.

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNICKÝ PRACOVNÍK PRO ODD. MARKETINGU

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 28 000 - 32 000 Kč