18. dubna 2013 14:01 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Průlomový verdikt: Hypoteční banka musí vrátit klientovi poplatky

Soud (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Soud (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Obvodní soud pro Prahu 5 vydal vůbec první rozsudek v Česku ve sporu banky a klienta, který žádal o vrácení úvěrových poplatků. Soudce rozhodl ve prospěch klienta Hypoteční banky, který požadloval 4 200 korun.

Podle soudce Martina Šalamouna je účtování poplatků za vedení úvěrových účtů nezákonné. Český soud tak poprvé rozhodl stejně jako Spolkový soudní dvůr předloni v Německu.

Klient Michal Novák splácel Hypoteční bance úvěr a měsíčně k tomu musel platit za jeho správu navíc 150 korun. Po bance požadoval vrácení tohoto poplatku za 28 měsíců – konkrétně 4 200 korun.

Banka mu podle rozsudku musí poplatky vrátit a také zaplatit zhruba 8tisícovou náhradu nákladů soudního řízení. Jelikož se jedná o takzvaný bagatelní spor o částku do 10 tisíc korun, nemůže se proti němu banka odvolat a je pravomocný.

ČTĚTE TAKÉ:

Průlomový verdikt tak dává naději více než stem tisícům klientů, kteří si nárokují vrácení úvěrových poplatků hromadně prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz nebo Jdeto.de ČTĚTE VÍCE. „Dnešní výsledek soudu je velmi významný, jelikož může celou kauzu posunout jiným směrem,“ říká majitel serveru BankovníPoplatky.com Patrik Nacher.

„V posledních měsících zrušilo tento poplatek devět bank, bylo již vydáno několik platebních rozkazů (byť se proti nim banka odvolala) a nyní první soudní výhra klienta u poplatku za vedení hypotečního účtu. Doufám, že se tím v Česku píše nová historie vztahu klienta s bankou,“ dodává Nacher.

Klienti vytáhli proti bankám

Individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů čelí tuzemské banky už od února. Žalobu na Komerční banku a Českou spořitelnu podal také časopis dTest.

Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu

Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu

V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu. Prvním klientem, který v Česku poplatek na bance vymohl, právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř 3000 korun a následně založil výzvu Jdeto.de.

Jeho výzva ve spolupráci se serverem BankovníPoplatky.cz se poté dostala pod záštitu největšího projektu PoplatkyZpět.cz. Ten už eviduje více než sto tisíc žádostí klientů, kteří se souhrně domáhají na bankách více než miliardy korun.

Banky tvrdí, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienti jsou s nimi vždy dopředu seznámeni.