9. října 2013 9:55, aktualizováno  12:20 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Neúspěch hromadného vymáhání: Spořitelna vyhrála nad klientem

Česká spořitelna. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká spořitelna. | foto: MAFRA - Hynek Glos

PRAHA Česká spořitelna nemusí vrátit svému klientovi 6 450 korun, které od něj vybrala na poplatcích za vedení hypotečního účtu. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 4. Jedná se o důležitý rozsudek, který by se mohl stát předlohou pro tisíce dalších sporů, které budou soudy řešit. Klienta banky totiž zastupovala iniciativa za hromadné vymáhání poplatků PoplatkyZpět.cz.

„Dnes jsme v našem prvním sporu s Českou spořitelnou neuspěli. Soudkyně konstatovala, že ujednání o poplatku spadá do autonomie vůle a blíže své rozhodnutí neodůvodnil,“ uvedla ráno na svém facebookovém profilu iniciativa JdeTo.De, která se k PoplatkůmZpět již dříve připojila.

Podle Daniela Pal´ka, předseda představenstva společnosti BSP Lawyer Partners, která PoplatkyZpět.cz provozuje rozsudek ukazuje na nejednoznačnost a nejednotnost českého soudnictví, protože každý senát rozhoduje jinak.

Obvodní soud pro Prahu 4 rozhodl ve prospěch České spořitelny v jednom případě už prvního října 2013, v červenci 2013 dal za pravdu České spořitelně také finanční arbitr. Podle vyjádření banky tak Česká spořitelna byla dosud úspěšná ve všech sporech o účtování kontrovetzního poplatku.

„V této věci, jako i v jiných negativně rozhodnutých věcech našich klientů, se obrátíme co nejdříve na Ústavní soud, který bude muset s konečnou platností rozhodnout, zda se český spotřebitel těší stejné ochraně jako spotřebitelé ostatních evropských zemí. I v Německu byl nárok spotřebitelů nepochopen a zamítán soudy nižšího stupně a spotřebitelé se dovolali spravedlnosti až u Nejvyššího soudu. Věřím, že se Ústavní soud spotřebitelů zastane a poskytne jim potřebnou ochranu,“ míní Petr Toman, který iniciativě poskytuje právní poradenství.

Klienti vytáhli proti bankám

Iniciativa PoplatkyZpět.cz se snaží získat pro klienty bank zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a zároveň usiluje o jejich zrušení do budoucna. V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu.

Prvním klientem, který v Česku poplatek na bance vymohl, právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř tři tisíce korun a následně založil výzvu JdeTo.de. Jeho výzva ve spolupráci se serverem BankovníPoplatky.com se poté dostala pod záštitu největšího projektu PoplatkyZpět.cz.

Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu

Právník Petr Němec vymohl na Komerční bance poplatky za vedení úvěrového účtu

Tuzemské banky také čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února. Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.

mevMartin Nevyhoštěný

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!