22. června 2015 14:55 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

San Francisco bojuje proti cukru. Pití limonád kazí zuby, má zaznít v reklamě

Coca-cola | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Coca-cola | foto: Shutterstock

SAN FRANCISCO Americké San Francisco se může stát prvním městem na světě, v němž budou muset výrobci slazených nápojů varovat v reklamě před škodlivými účinky přidaného cukru.

Pokud toto jednomyslné rozhodnutí městské rady schválí tento týden i zastupitelstvo, což se dá předpokládat, výrobci limonád budou zavázáni k podobné povinnosti, jakou už dnes mají například tabákové koncerny.

Každá reklama na limonádu bude muset obsahovat nápis tohoto znění: „Varování: pití nápojů s přídavkem cukru přispívá k obezitě, diabetu a zubnímu kazu. Toto je zpráva od města San Francisco.“

ČTĚTE TAKÉ:

Městští radní se tak přiklonili na stranu mnoha lékařů, kteří tvrdí, že nadměrná konzumace limonád může zejména u dětí způsobit vážné zdravotní problémy, bez nadsázky srovnatelné s negativními účinky tabáku.

„Budeme se snažit, aby se opatření schválené městskou radou v San Francisku rozšířilo i mimo hranice města,“ uvedl kalifornský chirurg John Maa, člen předsednictva Americké kardiologické společnosti. Sám patřil k těm lékařům, kteří za varovné nápisy v reklamách na limonády nejvíce lobbovali.

Vyhláška schválená městskou radou se vztahuje na slazené nápoje obsahující více než 25 kalorií z přidaného cukru na 12 uncí (zhruba 340 gramů) objemu nápoje. Platí tedy i pro klasickou limonádu Coca-Cola, zatímco typu Zero se netýká.

Varování však budou muset do reklamy dodat i výrobci některých energetických a vitaminových nápojů či ledových čajů. A to za předpokladu, že také překročí stanovený limit kalorií.

Firmy: Budeme se bránit

Společnostem vyrábějícím limonády se nařízení pochopitelně nelíbí. V případě, že nařízení schválí i zastupitelstvo a podepíše starosta, chtějí se proti němu bránit všemi dostupnými právními prostředky.

„Nejde jen o špatnou komunální politiku, ale také o to, že některá vyjádření radních jsou zavádějící,“ uvedl Roger Salazar, mluvčí Kalifornské asociace výrobců nápojů CalBev.

Firmy se připravované městské vyhlášce brání, ačkoliv povinnost varovat před cukrem se nevztahuje na etikety lahví či plechovek. Varovný nápis bude muset obsahovat pouze reklama na billboardech, městských reklamních plochách, autobusech nebo vozidlech taxi. Vyhláška se netýká reklamy v novinách, televizi ani na internetu.

Někteří radní ale uvažují o tom, že by reklamu na slazené nápoje, podobně jako v případě tabáku a alkoholu úplně zakázali na pozemcích a plochách patřících městu.

„To není neškodný produkt, který prostě jen dobře chutná. Je to produkt, při jehož nadměrné konzumaci mohou lidé onemocnět. A my proto potřebujeme akci,“ uvedl městský radní Scott Wiener.

Jako čokoláda

Také někteří čeští lékaři považují rozhodnutí radních v San Francisku za smysluplné. I když zároveň příliš nevěří tomu, že by se spotřeba slazených limonád ve městě výrazně snížila. „Je to jako s cigaretami – i kdyby na nich byl třeba smrtihlav, stejně budou někteří lidé kouřit dál. Varování ovlivní jen někoho,“ řekla LN českobudějovická diabetoložka Alena Váchová.

Na druhou stranu San Francisco vyslalo podle ní jasný signál, který může vést k tomu, že se o problému nadměrné konzumace slazených nápojů zejména dětmi začne více mluvit a psát. Ačkoliv velké množství přidaného cukru obsahují i další potraviny, nebezpečí limonád údajně spočívá v tom, že si ho děti i jejich rodiče vůbec neuvědomují.

„Když dítě sní na posezení celou čokoládu, samo si uvědomí, že je něco špatně. Když ale vypije za den třeba dva litry slazené limonády, nepřipadá mu na tom nic divného. Prostě pije,“ uvedla Váchová. Nejde podle ní o to slazené nápoje úplně zakázat, ale vysvětlit dětem, že jedna sklenice představuje stejnou pochutinu jako čokoláda, která by se měla konzumovat jen občas, nikoliv po kilech.

Před nadměrnou konzumací slazených nápojů varují i zubaři. „Dnes už je, myslím, dostatečně prokázané, že nadměrná spotřeba limonád obecně přispívá ke zhoršování stavu dětského chrupu,“ řekl LN českobudějovický zubař Libor Zdařil.

 

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!