Sobota 24. října 2020svátek má Nina 15 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Rizikoví řidiči zaplatí pojišťovnám opět víc. Bezproblémové šoféry si hýčkají

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Celková bilance povinného ručení je v minusu. Náklady na pojistná plnění stále rostou – meziročně stouply zhruba o 350 milionů korun. Přesto se pojišťovny chystají jen k mírnému zdražování, a to hlavně u rizikových řidičů. Jiné skupiny naopak ještě dále zvýhodňují. Důvodem je vysoká konkurence.

An i očekávaný nárůst vybraného pojistného o 500 milionů korun v letošním roce, daný především rostoucím počtem pojištěných vozidel, nestačí na zlepšení situace v povinném ručení. Ztráta pojišťoven v tomto segmentu činí devět procent, což představuje částku okolo dvou miliard korun. Náklady totiž i nadále výrazně převyšují vybrané pojistné.

Vysvětlení, proč tomu tak je, je přitom poměrně jednoduché. V Česku jezdí 120–130 tisíc vozidel bez povinného ručení a ročně způsobí 2500–3000 nepojištěných škod za stovky milionů korun, které pak zaplatí poctiví řidiči. Podíl má i sám nárůst počtu vozidel – spolu s ním stoupá i počet škod.

„Neustále také roste průměrná hodnota vyplaceného plnění poškozeným,“ dodává Petr Milata z ČSOB Pojišťovny. „Zatímco materiální náhrady narůstají jen v jednotkách procent, u škod na zdraví se nárůst odškodnění pohybuje v desítkách procent,“ upřesňuje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.

U některých nehod jde o astronomické částky. Například Česká pojišťovna vyplatila přes 105 milionů korun za srážku auta s motocyklem s těžkým zraněním dvou mladých mužů s trvalými následky. Kooperativa pak za škodu na zdraví v jednom případě zaplatila 77,7 milionu korun. Nejvyšší škoda Allianz v tomto roce je zatím 60 milionů korun, u UNIQA Pojišťovny přes 30 milionů korun.

Stále více řidičů si ale podle pojišťoven hrozící rizika uvědomuje a sjednává si vyšší limity pojistného plnění. „Varianty našeho povinného ručení se 100 a 150 milionovými limity tak tvoří zhruba 70 procent našich prodejů,“ potvrzuje Ivana Buriánková z České pojišťovny. „Bohužel však již známe i případy, kdy sjednaný limit nestačil na pokrytí všech nákladů spojených se způsobenou škodou,“ dodává Milan Káňa z Kooperativy. V takovém případě pak řidič musí částku, kterou nepokryje pojištění, doplatit z vlastní kapsy.

Ti, kdo bourají, si připlatí

Soudě podle stesků pojišťoven bychom měli očekávat další zdražení povinného ručení. Jenže realita je jiná a jeho ceny drží v přijatelných výškách silná konkurence mezi pojišťovnami. Podle analýzy České kanceláře pojistitelů (ČKP) se průměrné pojistné za celý český trh pohybuje na úrovni zhruba 2800 korun ročně. A zdražování se dotýká jen některých segmentů.

Například tahače návěsů za posledních pět let pocítily zdražení o 15 procent (cca 6300 korun) a velmi rizikoví mladí řidiči do 30 let si v posledních dvou letech připlatili průměrně 750 korun navíc.

„Do budoucna zvažujeme možnost vybavit vozy mladých řidičů telematickou jednotkou, která bude sledovat styl jízdy a podle toho upravíme cenu povinného ručení,“ říká Jana Černá z Allianz, kde chtějí zabránit plošné penalizaci bezproblémových řidičů z této skupiny. Pořízení by bylo dobrovolné. Tyto skupiny motoristů však i přes zdražení nadále vytvářejí ztrátu v řádech stovek milionů korun – jejich náklady výrazně převyšují přijaté pojistné.

„Co nejpřesnější vyhodnocení rizikovosti řidičů a stanovení adekvátní výše pojistného je pro pojišťovny naprosto zásadním tématem,“ zdůrazňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel ČKP.

Dobré řidiče si pojišťovny hýčkají

Všechny pojišťovny i letos inovují svoje stávající produkty nebo přicházejí se zcela novými. Ty rozšiřují standardní segmentační kritéria a v pojistném na povinné ručení zohledňují například u vozidla i počet najetých kilometrů ročně. S takovým produktem přišla i Allianz – největší slevu aktuálně nabízí majitelům vozů, se kterými řidiči najedou méně než 10 000 kilometrů za rok. Již několik let pak počet ujetých kilometrů umí zohlednit také UNIQA Pojišťovna u havarijního pojištění.

V novinkách se pojišťovny zaměřují na další rozšíření služeb. Vzhledem k tomu, že ceny se až tak neliší, se majitelé vozidel rozhodují právě podle jejich nabídky. „Nabízíme například speciální právní asistenci pro řešení sporů vyplývajících z provozu vozidla na rok zdarma,“ uvádí Eva Svobodová z UNIQA.

Kooperativa zase chystá nový model asistenčních služeb na míru. Česká podnikatelská pojišťovna zase přišla s produktem, který kryje škody vzniklé vyčerpáním limitu na majetkové škody z povinného ručení, a to až do výše jedné miliardy korun. Ten dokáže vykrýt škody i při hromadných neštěstích podobného typu, jako třeba byla srážka kamionu s rychlíkem u Studénky.

Pojišťovny nabízejí také stále více možností připojištění k povinnému ručení, které standardně kryje havarijní pojištění. „Jednoznačně nejvyšší zájem přetrvává o připojištění skel,“ konstatuje Ladislav Bělina z pojišťovny Slavia. Tuto skutečnost potvrzují i ostatní pojišťovny. ́

Feťáci lásky stále hledají, ale nikdy nenajdou, říká párový terapeut Vojtko

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lásku si často pleteme se zamilovaností, ale vztah je práce, která nikdy nekončí. „Tolerance není ten správný klíč ke...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

Střeva můžou i za naše štěstí či obezitu, říká molekulární biolog Ryšávka

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za civilizační choroby (např. alergie), ale i za vážné nemoci může mimo jiné vybíjení bakterií ve střevní mikroflóře....