Ministerstvo dopravy totiž odmítá tyto prémie zaplatit. Za měsíc leden přitom jde o částku pohybující se mezi patnácti až sedmnácti miliony korun. „Stále není dořešeno, jaká byla účinnost systému. Zatím se rodí dohoda o tom, že se to dopočítá matematickým modelem,“ vysvětlil ministr dopravy Aleš Řebíček, proč nebyly odměny proplaceny.
Ze smlouvy mezi státem a rakouskou firmou Kapsch vyplývá, že společnosti kromě měsíčních splátek ve výši devadesáti milionů korun za provozování systému náleží ještě další odměna - pokud efektivita bude vyšší než 95 procent. Jinými slovy, pokud podíl neplatičů nepřesáhne pět procent z celkového počtu nákladních vozů, které jsou povinny platit. Kapsch tvrdí, že limity splňuje. Deklaruje efektivitu ve výši 99 procent a požaduje odměnu.
Tedy podle smlouvy veškeré prostředky, které vybere nad zmiňovanou hranici.
Ministerstvo dopravy s tím nesouhlasí. Zatímco splátky za provoz posílá, odměny vycházející z efektivity platit odmítá. Problém je totiž v tom, že data o účinnosti od firmy Kapsch nelze ověřit, tvrdí úředníci. Nezávislá kontrola v podobě auditora totiž začala fungovat až od února. A ministerstvo chce účinnost dopočítat matematickým modelem. S propočty úředníkům pomáhají experti z Českého vysokého učení technického.
Nyní tak firma Kapsch o nároku na odměny vyjednává. „Stále probíhají jednání. Během několika dnů by měla být odsouhlasena navržená metodika měření efektivity. Zároveň by tak měly být i zpětně potvrzeny výše odměn za leden a únor,“ uvedl generální ředitel Kapsch Karel Feix.
Provozovatel mýtného systému rovněž zveřejnil čerstvé údaje o počtu neplatičů. Za první čtyři měsíce výběru mýta už celníci odhalili téměř deset tisíc řidičů kamionů, kteří mýtné nezaplatili. „Na pokutách jsme vybrali 12,5 milionu korun,“ konstatoval Jiří Barták z Generálního ředitelství cel.
Nejpilnější přitom byli brněnští a pražští celníci. Celní ředitelství v Brně totiž vyměřilo za první čtyři měsíce provozu mýta pokuty v celkové výši 2,7 milionu korun. V hlavním městě to pak bylo ještě o sto tisíc korun více.
Kamiony přitom musí v České republice platit mýtné na zhruba tisícovce kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Stát zatím vybral od dopravců částku přesahující dvě miliardy korun.
Stát odmítá platit za mýtné
PRAHA -
Přestože se na českých dálnicích vybírá mýtné od kamionů už pět měsíců, provozovatel systému firma Kapsch zatím marně čeká na odměny za provoz.
Mýtné brány foto: Lidové noviny
Překvapení ve schránce: daň z nemovitosti vzroste i násobně. Víme, kolik si připlatí v konkrétních městech
Kelímek od jogurtu: mýt, či nemýt? Řada lidí stále tápe, co a v jakém stavu patří do tříděného odpadu
Matka oběti: mluvila jsem s blízkým vraha. Lenka Šimůnková hledá odpovědi na to, co se stalo na filozofické fakultě
V matematice je vidět zhoršení. Velký problém dělala úloha se švadlenami, říká šéf Cermatu po přijímačkách na SŠ
Prodej bytu 5+1 v Břeclavi, příležitost pro bydlení spojené s podnikáním
Lanžhotská, Břeclav
3 540 000 Kč