3. srpna 2010 11:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

V Londýně dnes začaly Vánoce. Odkdy budou celoroční?

Slavme Vánoce celý rok! | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Slavme Vánoce celý rok! | foto: Shutterstock

Mluvit o Vánocích v srpnu je na první pohled nesmysl. Jenže právě dnes otvírá londýnský obchodní dům Selfridges své vánoční oddělení a je za tím jasná obchodní logika.

Chtiví zákazníci si mohou pořídit v Selfridges v pořádném předstihu vánoční stromeček či ozdoby. To vše 145 dní před oficiálním zahájením vánočních svátků, které podle kalendáře začínají 25. prosince. A zhruba čtyři měsíce před obdobím přípravy na Vánoce, tedy obdobím adventu, které začíná na přelomu listopadu a prosince.

"Vánoce přicházejí rok od roku dříve," připomíná Geraldine Jamesová, manažerka firmy Selfridges. A má pravdu. Loni zahájil její zaměstnavatel prodejní Vánoce 9. srpna. Před pár lety se začínaly objevovat vánoční ozdoby v londýnských obchodech v září. A ještě v roce 2005 se mnozí prodejci domnívali, že nemá smysl vytahovat vánoční ozdoby dřív než v deštivém říjnu.

Přitom Vánoce se posunují na stále dřívější období nejen u řetězce Selfridges, ale třeba i v obchodním domě Harrods a v supermarketech. Co se to vlastně děje? Nejde o nic jiného než o lákání zákazníků. Jakákoliv sváteční výzdoba totiž přitahuje. Jenže podle obchodníků je široce přijímaných svátků tak nějak "nedostatek".

Kdyby byl v létě nějaký vhodný široce akceptovaný svátek, například dožínky, vánoční ozdoby by se objevily až po zmizení dožínkových klasů. Navíc jednotlivé obchody mezi sebou soutěží o to, kdo první přijde s vánoční výzdobou. První na trhu naláká víc zákazníků.

Jde přitom o hodně - například v USA předvánoční prodeje donedávna tvořily 65 procent celoročních zisků obchodníků. Není divu, že se obchodníci s vyvěšováním vánočních ozdob snaží předstihnout konkurenci, konkurence dělá to samé a tímhle soubojem se Vánoce v obchodech posouvají stále více do léta.

Dočkáme se tedy brzy v obchodech celoroční vánoční výzdoby? To je nepravděpodobné. Za prvé, zákazníci by po objevení vánočního stromečku ve výkladu v dubnu mohli být v rozpacích: nebylo by totiž jasné, zda tam nezůstal od minulých Vánoc a spíše by to pro ně byl signál, že období vánočních nákupů už mají za sebou.

A za druhé, obchodníci přece jen potřebují využít místa na pověšení reklamy občas i jinak než na vánoční řetězy. V Evropě třeba na oznámení letních slev, které jako komerční "svátek" ohraničují možnosti posunutí obchodních Vánoc do časného léta. A ve Spojených státech třeba výzdobou na svátek Halloween, po jehož skončení se obvykle začínají objevovat vánoční dekorace.