Pondělí 10. srpna 2020svátek má Vavřinec 17 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Virus urychlil zavírání bankovních poboček. Účty začali na dálku spravovat i Češi, kteří to dosud odmítali

Klienti budou moci o víkendech do některých bank | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Klienti budou moci o víkendech do některých bank | foto: Lidové noviny

Koronavirus přiměl další část klientů bank k používání mobilního a internetového bankovnictví. Některé banky proto zahájily plánovanou redukci poboček rychleji, než v souvislosti s probíhající digitalizací plánovaly.

Jarní týdny, během kterých byl kvůli možné nákaze koronavirem omezen provoz bankovních poboček, přivedly na cestu používání vzdálené obsluhy účtu i ty klienty, kteří byli zvyklí vše vyřizovat s živým úředníkem u přepážky.

Podle průzkumu, který si v červnu nechala zpracovat UniCredit Bank agenturou Ipsos, spravuje celkem 78 procent Čechů s připojením k internetu své každodenní finance především z mobilu nebo z počítače. Z toho nově či ve větší míře než doposud začal digitální kanály bank používat během koronavirové epidemie každý desátý Čech.

Kamenných poboček ubývá

„Online bankovnictví nebo banku v mobilu si vyzkoušeli i ti, kteří byli doposud zvyklí spíše na osobní návštěvy poboček. Zájem se zvýšil napříč generacemi včetně nejstarších klientů, kteří se k digitálnímu bankovnictví zatím stavěli spíše rezervovaně,“ uvedl mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Bankám tak koronavirus pomohl s digitalizací. „V souvislosti s koronavirovou krizí Komerční banka urychlí některé kroky původně plánované na pozdější období. Ke konci srpna proto ukončíme činnost 64 menších poboček,“ řekl LN mluvčí Komerční banky (KB) Michal Teubner. KB si podle něj ponechá 241 poboček.

„Pobočky budou do budoucna sloužit především jako odborná poradenská centra se zaměřením na řešení životních situací našich klientů, například financování bydlení, spotřebitelské financování, spoření a investice, pojištění. Očekáváme, že běžný servis bude většina klientů řešit pomocí online nástrojů či vzdálené obsluhy,“ dodal mluvčí KB.

Tempo digitalizace zrychlila i Česká spořitelna (ČS). „V průběhu pandemie se digitalizovala celá třetina z 300 tisíc klientů, kteří do té doby preferovali hotovostní platby. A o třetinu vzrostlo také využívání mobilních plateb,“ uvedl mluvčí ČS Filip Hrubý. Spořitelna tak vzhledem k tomu, že důvodem návštěvy pobočky je z 90 procent poradenství, respektive bezhotovostní operace, urychlí převedení části poboček do bezhotovostního režimu.

Také Podle Patrika Madleho, mluvčího ČSOB, koronavirus uspíšil trend, kdy lidé chodí díky možnostem digitalizace na pobočky čím dál méně. Další z největších bank proto uzavřela další dvě malé pobočky, ale plošné uzavírání prý neplánuje.

Moneta Bank ke konci března zrušila 20 poboček. „Optimalizace pobočkové sítě už ovšem začala loni coby důsledek digitalizace, která je jednou z hlavních priorit obchodní strategie Monety,“ říká mluvčí banky Zuzana Filipová.

Podobně to vidí i Raiffeisenbank (RB). „Klienti mají nyní možnost až 95 procent úkonů pro správu svých financí dělat právě prostřednictvím internetového a mobilního bankovnictví. Nedávná situace nám ukázala, že jdeme správným směrem a klienti jsou ochotní a schopní tyto prostředky využívat na maximum,“ uvedla mluvčí RB Petra Kopecká.

„Opouštění poboček v důsledku digitalizace banky plánovaly už před pandemií – prodávaly budovy a zůstávaly tam přechodně v pronájmu. Koronavirus tento přechod urychlil. Vedl k rozhýbání digitálních prodejů, přes internet se začaly uzavírat i smlouvy,“ vysvětluje portfolio manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Home office pro bankéře

Banky také kvůli koronaviru a zavření poboček i bankovních centrál převedly své zaměstnance na práci z domova. Část lidí tam i zůstane, protože zaměstnanci home office chtějí a banky zjistily, že to – jak potvrzuje mluvčí Raiffeisenbank – jejich výkonnost nesnížilo.

„Redukce kancelářských prostor na centrále a přechod na pravidelnou práci z domova nám přinese úsporu v řádech desítek milionů korun,“ popisuje Kopecká.

„Home office a střídání zaměstnanců v kancelářích, jak si to původně vynutila pandemie, začíná být setrvalého rázu,“ konstatuje i Pfeiler. Většina developerů proto podle něj brzdí projekty v oblasti výstavby či modernizace kancelářských ploch.

Banky ovšem také některé zrušené pobočky nahrazují nově otevíranými a samotná redukce má své meze, zvlášť u tradičních kamenných bank. Vždy tu totiž budou lidé, kteří budou dávat přednost osobní návštěvě. Ostatně z průzkumu pro UniCredit Bank vyplynulo, že 20 procent dotazovaných bude v budoucnu na pobočky opět pravidelně docházet a kombinovat osobní návštěvu s nově objevenými možnostmi mobilního a internetového bankovnictví.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Dálnice (ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Dálnice (ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Dálnice (ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život
Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život

Ročně se v Česku narodí až 200 dětí s ortopedickou vadou nazývanou golfová noha. Jedná se o vrozenou vadu, kterou lékaři většinou odhalí už v...