Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Vyhráli jste, tvrdili důvěřivcům ‚šmejdi‘. Cena ale zadarmo nebyla

Ekonomika

  10:50
PRAHA - Česká obchodní inspekce uložila provozovatelům předváděcích akcí v červenci, srpnu a září 42 pokut v celkové výši 3,7 milionu korun. Porušení předpisů zjistili inspektoři v téměř třech čtvrtinách z 82 provedených kontrol.

Nic není zadarmo. Ilustrační foto. foto: Ilustrační foto Thinkstock

Takto vysoký podíl ale ovlivnilo to, že se cíleně zaměřili na vytipované problémové firmy.

„Pořadatelé těchto akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci, a stále důmyslnějšími triky se snaží vyhnout jakékoliv kontrole,“ uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Průšvih před Vánocemi: kontroly našly problém u 82 procent e-shopů

Z celkového počtu 82 provedených kontrol zjistili inspektoři porušení předpisů v 73 procentech kontrol. Některou z nekalých obchodních praktik prokázali inspektoři v 38 případech. V 36 případech se jednalo o klamavé informace poskytované spotřebitelům, například že se nejedná o předváděcí prodejní akci, ačkoli opak byl pravdou.

„Prokázáno bylo také poskytnutí nepravdivé informace o délce lhůty na vrácení zaplacené kupní ceny zboží v případě odstoupení od smlouvy. Ve dvou případech zjištěných agresívních obchodních praktik se pak jednalo o vytvoření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál, přestože údajná „výhra“ byla podmíněna vynaložením nemalých finančních prostředků na zakoupení předváděného zboží,“ dodal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Za porušení předpisů uložila ČOI provozovatelům těchto prodejních akcí pokuty v celkové výši 3,66 milionu korun. Nejvyšší pokuta uložená ve třetím čtvrtletí byla 500 tisíc korun. ČOI také obdržela celkem 67 stížností od spotřebitelů či dotazů týkajících se předváděcích akcí.

Autor: