Neděle 5. července 2020Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje 26 °C polojasno Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Tabákové firmy na festivalech obchází zákon, míní expertka

Jitka Vysekalová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jitka Vysekalová | foto: Pavel WellnerLidové noviny

PRAHA Krabičky cigaret představují jeden ze způsobů, jak tabákové společnosti lákají děti a mládež. Obal cigaret by podle odbornice na psychologii reklamy Jitky Vysekalové měl být v neutrální barvě, bez nápisů a značek.

Shoduje se tak s názorem psychologa Jeronýma Klimeše. Podle něj má být obal cigaret bílý, pouze se základními údaji. VÍCE K TÉMATU ČTĚTE ZDE

Reklama na tabákové výrobky je sice upravena zákonem a etickým kodexem, cigaretovým společnostem to ale nebrání ve snaze nalákat děti a mládež. "Většina české společnosti si již od začátku devadesátých let přeje zákaz nebo alespoň omezení tabákové reklamy. Konkrétně by se omezení měla týkat především reklamy zaměřené právě na děti a mládež," dodává Vysekalová, která je zároveň prezidentkou České marketingové společnosti.  

Lidovky.cz: Snaží se tedy výrobci cigaret oslovit děti a mládež?
Tabákové firmy samozřejmě hledají argumenty pro to, jak mládež získat. Například představují kouření jako symbol dospělosti, jakousi "vstupenku" do světa dospělých, případně apelují na tendenci mladých porušovat zákazy, podléhat módním vzorům. 

Tabáková reklama pro mladé

Lidovky.cz: Dá se u reklamy na tabákové výrobky toto zaměření vysledovat? Můžete jmenovat konkrétní případy?
Tabákové firmy se snaží obejít zákon o regulaci reklamy právě tím, že spojují značku cigaret se značkami módních produktů pro mladé (např. vyrábí se oblečení a boty značky Camel), ale našli bychom i další příklady. 

Někdy už ale nejde o obcházení, ale přímo o porušování zákona. Co říci na velkou stříbrnou sochu velblouda na hudebních festivalech a stánky s tabákovými výrobky značky Camel či sponzoring různých událostí. Ze sportovních akcí (kde je to povoleno) je asi nejznámější spojení s logy tabákových koncernů Formule 1.

Velbloud Camel se na Colours of Ostrava snažil oslovit mladé

Právě zmíněná společnost Camel využila popularity festivalů a hudby mezi mládeží. Pro letošní festival Colours of Ostrava připravila reklamní kampaň, kdy do designových krabiček cigaret vložila vouchery, které měl zákazník sbírat, a na základě toho mohl obdržet 50% slevu na vstupenku. Vzhledem k tomu, že letní festivaly jsou oblíbené především mezi mládeží, tak se nabízí argument, že kampaň cílí právě na tuto skupinu.

"V žádném případě. Kampaň je určena pro dospělé kuřáky," odmítla zástupkyně společnosti JT International Danica Siváková, pod kterou cigarety Camel patří. Podle ní je s každým voucherem ověřeno, zdali je zákazníkovi více jak 18 let. "Naše firma jednoznačně dodržuje zákony. Na tyto věci si dáváme veliký pozor," dodává Siváková.

Lidovky.cz: Co říkáte na návrh, aby krabičky od cigaret byly pouze v neutrální, resp. bílé barvě, bez nápisů, značek, apod.? Údajně tak krabička nebude poutat pozornost dětí a mládeže a nebude je lákat k nákupu cigaret.
Nemám k tomu konkrétní výzkum, ale obecně platí, že obal je významným prostředkem prodeje a ovlivňuje nákupní chování. Takže s tím souhlasím.

Hana Mazancová

Autor

Hana Mazancováhana.mazancova@lidovky.czČlánky

Pizingerová: Mé těhotenství je jako příbalový leták, mám všechny symptomy

Vendula Pizingerová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Začátkem roku Vendula Pizingerová oslavila osmačtyřicítku a také zjistila, že čeká dítě. Těhotenství oznámila na...

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

Ostravský neurolog David Školoudík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

KOMENTÁŘ: Rusko má problém. Vidíme do vaší ambasády, dala najevo BIS

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vypovězením diplomatů-špionů Andreje Končakova a Igora Rybakova formálně skončila ricinová aféra ruské ambasády. Ať si...

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.