Sobota 11. července 2020svátek má Olga 15 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Za lepší kamion nižší daň

Kamion - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kamion - ilustrační foto. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA Až polovinu silniční daně odpustí stát přepravcům, kteří provozují nejmodernější ekologické kamiony. Počítá s tím alespoň novela zákona o silniční dani, kterou ve středu schválila Poslanecká sněmovna.

V souladu se snahou Evropské unie tak chce dotlačit přepravní firmy k investicím do nových technologií. Udržet konkurenceschopnost českých autodopravců, vést podnikatele k nákupu ekologicky šetrných vozidel a přitom neohrozit výnos ze silniční daně - to je ve stručnosti cílem plánu na zvýhodnění ekologických kamionů na silnicích.

„Určitě je to důležitý impulz a velká motivace k obnově vozového parku,“ řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Zákon už nebude rozlišovat kamiony jen podle zastaralé ekologické normy Euro 3, ale přímo podle věku.

Majitelé kamionů do tří let stáří mají od příštího roku na silniční dani ušetřit 48 procent a levnější bude i provoz aut mezi čtyřmi a šesti roky, konkrétně o 40 procent. Za vozidla registrovaná před koncem roku 1989 se naopak k dani připočítá dalších 25 procent.



Uvozovky dolníZákon chce dotlačit firmy k investicím do nových technologií.Uvozovky horní

Stát se podle Felixe musí zaměřit i na malé firmy, které provozují jen několik starých nákladních vozů. „Zvýhodnění by mělo platit i pro vozy starší než šest let. Velkou část aut tvoří staré avie a liazky, u kterých by i přechod na vozy s normou Euro 2 byl obrovským skokem. V případě jejich majitelů totiž z finančních důvodů nelze předpokládat nákup nejmodernějších aut,“ upozornil Felix.

Dopravci proto do zákona zapracovali pozměňovací návrh, který zavádí zvýhodnění i pro vozidla mezi sedmi a devíti lety o 25 procent. Zároveň prosadili, aby se sleva na dani počítala už od počátku letošního roku místo navrhovaného data 1. 1. 2009, kdy má norma začít platit.

U soukromých subjektů musí jít zájem o ekologii ruku v ruce
Podle výrobců je zákon nejlepším způsobem, jak firmy k nákupu nových aut motivovat. „U soukromých subjektů musí jít zájem o ekologii ruku v ruce s ekonomickými výhodami pro ty, kdo se rozhodli investovat navíc i do ekologie. Základním a určujícím kritériem je samozřejmě legislativa,“ uvedl Aleš Konrád, ředitel zastoupení značky Iveco.

Objem kamionové dopravy vzhledem k rozvoji světového obchodu strmě roste. Továrny velkých automobilek jsou plně vytížené a dokážou pokrýt zájem o nákladní vozy často jen s mnohaměsíčním zpožděním. Evropská unie se proto alespoň snaží podpořit zájem o co nejekolgičtější vozy a navzdory stoupajícímu trendu do roku 2020 snížit množství emisí o pětinu.

Pizingerová: Mé těhotenství je jako příbalový leták, mám všechny symptomy

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Začátkem roku Vendula Pizingerová oslavila osmačtyřicítku a také zjistila, že čeká dítě. Těhotenství oznámila na...

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

KOMENTÁŘ: Rusko má problém. Vidíme do vaší ambasády, dala najevo BIS

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vypovězením diplomatů-špionů Andreje Končakova a Igora Rybakova formálně skončila ricinová aféra ruské ambasády. Ať si...

Advantage Consulting, s.r.o.
PODPORA V ENERGETICE - ABSOLVENT

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč