1. dubna 2009 9:23 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Ženy nakupují podle menstruačního kalendáře

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

LONDÝN To, že menstruační cyklus má vliv na chování každé ženy, je všeobecně známě. Kromě častých změn nálad a stravovacích návyků ale prý také dost podstatně ovlivňuje „chuť“ něco si koupit. Jak napsal zpravodajský server BBC, vyplývá to z nové studie vědeckých pracovníků z Hertfordshirské univerzity.

Deset dní před začátkem periody utrácejí ženy daleko více peněz než během zbytku měsíce. Psychologové se domnívají, že nakupováním se tak vyrovnávají s příznaky premenstruačního syndromu (PMS). Ten je způsoben hormonálními změnami v jejich těle.

Profesorka Karen Pineová, která byla vedoucí celého týmu, chce závěry této studie představit na setkání britských psychologů, které se tento týden uskuteční v Brightonu. Podle ní ženy v pozdější fázi cyklu nakupují mnohem více. „Utrácení není kontrolované, je impulzivní a je také často přehnané,“ citoval Pineovou britský list The Daily Telegraph. „V této fázi se cítí velmi stresované a deprimované a nakupováním se tak snaží rozveselit,“ dodala.

Do výzkumu bylo zapojeno celkem 443 žen, jejichž věk se pohyboval od 18 do 50 let. Ty se vyjadřovaly ke svým návykům při utrácení. Téměř dvě třetiny žen, které se nacházely v pozdním stadiu menstruačního cyklu, známém jako luteální fáze, připustilo, že utrácejí mnohem více peněz než během zbytku měsíce.

Na lítost bývá pozdě
Polovina dotázaných uvedla, že svůj rozpočet překročí asi o 25 liber (asi 730 korun). Šest procent žen se dokonce přiznalo, že utratí až o 250 liber víc (přes sedm tisíc korun). Později prý svých nerozvážných nákupů ale litovaly. Autorka výzkumu, která nedávno vydala knihu Sheconomics, pojednávající o vztahu žen s penězi, pro ně má jednoduchou radu. „Pokud se ženy obávají o své peníze, měly by se na konci své periody vyvarovat nakupování a naplánovat si něco jiného než víkend strávený na hlavních třídách,“ říká Pineová.

Připomíná, že z velké části za tím stojí hormonální změny v těle. „Jsme vystaveny kolísání hormonální hladiny, která má vliv na tu část našeho mozku, která souvisí s emocemi,“ dodala.

„Zkrášlovací efekt“
Dalším vysvětlením může být souvislost s ovulací. Zhruba čtrnáct dní před začátkem menstruace, kdy se ženy nachází v nejplodnější fázi cyklu, se samy snaží být co nejpřitažlivější. Tomu odpovídají také nákupní položky na jejich seznamu. Většina věcí, které si v té době ženy kupovaly, souvisely se „zkrášlováním“. Nejčastěji to byly šperky, make-up, ale také vysoké podpatky. 

„Další výzkumní pracovníci zjistili, že během období ovulace se u žen hojně vyskytuje zkrášlovací efekt,“ řekla profesorka. Ženy se prý v „těchto“ dnech oblékají tak, aby zapůsobily na ostatní.

gaa, Lidové noviny

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!