Pátek 5. června 2020svátek má Dobroslav 12 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Zvrácená logika supermarketu aneb proč jsou větší jogurty dražší?

Jogurt (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jogurt (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

Nakupovat ve velkém se vyplácí. Ale ne vždy. Alespoň v supermarketech. Stává se, že koupit v Česku například několik malých jogurtů vyjde ve velké prodejně potravin levněji než pořídit jeden velký se stejnou hmotností či objemem. Podobné je to třeba u pracích prášků. Přitom žijeme v tržním hospodářství a trh by měl takové výkyvy regulovat. Anebo ne?

Výrobce v tržní ekonomice většinou stojí o co největší odbyt svého výrobku, a proto často poskytuje množstevní slevy. Navíc je výroba většího balení logicky levnější - větší obal mívá menší plochu než několik jednotlivých obalů na stejný objem výrobku, ušetří se tak materiál i energie na jeho výrobu. Také přeprava výrobků zabalených ve větších balení je levnější, protože se jich na stejnou plochu vejde více. Velká balení by tak měla být logicky, přepočítáno na objem či hmotnost, levnější.

Jenže občas nejsou. Proč? Zástupci supermarketů tvrdí, že ze dvou důvodů. Zaprvé malá balení mohou být v takzvané "akci" neboli výprodeji. Pak je velké balení v přepočtu na gram dočasně dražší. Druhým důvodem může být to, jak se stanovují ceny. Obchodníci totiž často chtějí, aby jejich nejprodávanější výrobky byly levnější nebo při nejhorším stejně drahé jako u jejich konkurentů.

Další Paradoxy Marka Hudemy čtěte ZDE


"V rámci obchodní strategie porovnáváme naše ceny s konkurencí. Podle nich nastavujeme naše ceny jako nejnižší na trhu. Pokud konkurence má v přepočtu na hmotnost nebo objem levnější menší balení než velké, může to dočasně ovlivnit poměr cen malých a velkých balení v našich obchodech," tvrdí mluvčí Teska Eva Karasová. Pokud funguje trh, mělo by rychle dojít k nápravě.

Kupující přestanou velká balení kupovat a donutí obchodníka zlevnit. Jenže procházka po některých supermarketech ukazuje, že vyšší cena na gram či jednotku objemu zůstává u některých výrobků ve větších baleních nezměněna po celé týdny, ne-li měsíce. Jde tedy o selhání trhu, kdy obchodníci buď nevydělávají, nebo se snaží "napálit" zákazníky?

Ne nutně. Prodejci možná využívají toho, že existují zákazníci, kteří mají velkou spotřebu určitého výrobku a jsou ochotni si připlatit za to, aby se nemuseli domů vláčet s platy malých jogurtů nebo desítkami balení malých pracích prášků a mohli si odnést kyblík nebo velkou krabici.

Třeba proto, že mají velkou rodinu a nemají auto. Nebo jogurt či jiný výrobek používají pro své podnikání: jogurty třeba na cukrárenské výrobky a prací prášky například v hotelové prádelně. Využívat malé balení by v takovém případě bylo zbytečně pracné.

Výsledkem je, že supermarkety nic nenutí velká balení zlevňovat, protože své zákazníky si najdou i za zdánlivě nelogickou cenu.

Premium

Před Rusem s ricinem varoval českou kontrarozvědku anonym

Šéf BIS Michal Koudelka. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Byl to jeden z posledních letů z Ruska. Krátce nato se nebe nad Českem kvůli opatřením proti koronaviru uzavřelo. Psal...

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Čas na změnu. Síťový zesilovač dnes nabídne více hudby než CD přehrávač

Streamovací receivery | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Poslech hudby prošel během posledních let revolucí. Většina hudby se poslouchá z předplacených internetových zdrojů....

Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?
Běžný dudlík může způsobit křivé zoubky. Na co dávat při výběru pozor?

Kolem dudlíků se točí spousta otázek. Kdy ho začít používat? Kdy naopak odebrat? Ale často zapomínáme na tu nejdůležitější: jaký dudlík máme pořídit?