Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Mrštná mazda do města

Ekonomika

  16:14
Na rozdíl od jiných aut daného segmentu Mazda 2 nenarostla a navíc shodila skoro 100 kg. To jí dodalo nejen mrštnost, ale také nízkou spotřebu.

Na rozdíl od jiných aut daného segmentu Mazda 2 nenarostla a navíc shodila skoro 100 kg. To jí dodalo nejen mrštnost, ale také nízkou spotřebu. foto: Foto Mazda

Auta segmentu malých vozů prošla za posledních deset let obrovským vývojem, u jehož počátku byla částečně i předchozí generace Mazdy 2. Původně především městské vozy narostly do všech směrů. Například Renault Clio, Peugeot 207 nebo Fiat Grande Punto - to jsou auta, která dnes měří čtyři metry. Všechny do jednoho ale právě v důsledku svého zvětšení nabraly i kilogramy, a tím cosi ztratily z typické ovladatelnosti a mrštnosti.

Je ale jasné, že hon po co možná největším prostoru pro zavazadla nebo prostoru pro nohy na zadních sedadlech nemusí být po chuti každému. Vždyť malá auta jsou často určena pro jízdu po městě nebo v jeho těsné blízkosti, a to v „sóloobsazení“, nejvýše s dětmi na zadních sedadlech. Přesně to si zřejmě řekla i Mazda při vývoji nové generace svého nejmenšího modelu 2.

Japonská značka jednoznačně vsadila na emoce. Používá zářivé barvy a vyzývavé tvary. Mazda 2 měří méně než 3,9 metru, možná i proto působí velmi kompaktním dojmem. Navzdory tomu není s místem za volantem nejmenší problém. Vcelku uspokojivý prostor je přitom také na krajních zadních místech.

Samozřejmě že místem se zde příliš nehýří, ale pro městské přejezdy bohatě dostačuje. Podobné je to i s prostorem pro zavazadla, kam bez problémů naložíte nákup z přeplněného nákupního košíku. Průměrný prostor vzadu i pro náklad ale nelze u takto zaměřeného vozu počítat za negativum.

Uvnitř praktická
Mazda 2 potěší rozměrným zasklením - vysoko vytažené čelní sklo usnadňuje výhled naMazda 2 má libivý a současně praktický interiér, který se nese ve sportovním duchu. semafory, na druhou stranu bude v létě zřejmě klást velké nároky na klimatizaci (ta je naštěstí s výjimkou nejlevnější verze standardní výbavou).

Přístrojová deska působí poměrně subtilně a jako by byla umístěna relativně nízko. Přístroje jsou jednoduché a funkční, což platí také pro volant s integrovaným ovládáním audiosystému. Tento prvek výbavy, stejně tak jako kožený volant nebo automatická klimatizace, jsou v kombinaci s testovaným motorem 1,3 l/86 k součástí standardní výbavy.

Mazda ale myslela také na praktickou stránku věci. To je jasně vidět z mnoha odkládacích prostorů. Široké kapsy jsou ve dveřích, mezi sedadly a malý prostor je také ve středovém panelu. Zajímavostí je schránka před spolujezdcem, do níž je možné díky otvoru zvenku dávat i větší dokumenty bez nutnosti schránku otevírat.

Svěží jízda

Řízení Mazdy 2 si opravdu užijete. Auto totiž nesmírně ochotně reaguje na každičký pohyb volantu. Když budete zvyklí na některý z francouzských vozů této velikosti, bude se vám tenhle Japonec zdát doslova hyperaktivní. Jakmile jeho rychlým reakcím přivyknete, nebudete je chtít za nic vyměnit.

Jízdní vlastnosti dynamicky vyhlížející Mazdy 2 jsou dostatečně jisté a předvídatelné. Jediné, co tohle auto dokáže mírně vyvést z rovnováhy, jsou krátké příčné nerovnosti. Na nich má tendence odskakovat, a to není třeba v zatáčce nijak příjemné. V Mazdě 2 jsou také poměrně dost slyšet a znát přejezdy zpomalovacích příčných prahů.

Dvojka je autem do města. Má průměr otáčení 9,8 metru, a tak je manévrování i parkování hračkou. Jen je potřeba naučit se odhadovat rozměry auta, které nejsou od volantu dobře vidět. Přední ani zadní nárazníky nejsou chráněny proti odření, a tak případné rýhy budou značně rušit jejich jinak poměrně hladké plochy.

Mazda 2 1,3
Koncepce: pětimístný pětidveřový  
hatchback s motorem vpředu        
a pohonem předních kol, rozměry   
3885x1695x1475 mm, rozvor 2490    
mm, pohot. hmotnost 955 kg,       
zavazadlový prostor 250 l
         
Motor:      zážehový čtyřválec,   
                    1349 cm3  
    
Výkon   63 kW (86 k)/6000 min-1  
 
Toč. moment 122 N.m/3500 min-1    
Převodovka               5M       
Zrychlení 0-100 km/h   12,9 s     
Nejvyšší rychlost   172 km/h      
Komb. spotřeba   5,4 l/100 km     
Cena              339 900 Kč
      
Klady: obratnost a živost, nízká  
spotřeba, dobrý výhled, bohatá    
výbava, svěží design
              
Zápory: nepříjemný přejezd        
nerovností, hlučný volnoběh, vyšší
základní ceny (kvůli dobré výbavě)
Testovaná Mazda 2 měla pod kapotou silnější z dvojice nabízených zážehových motorů s objemem 1,35 litru. Jeho nejméně příjemnou vlastností byla větší hlučnost při chodu na volnoběh. Ve všech ostatních disciplínách se tento čtyřválec s výkonem 86 koní jevil v tom nejlepším světle. Dynamikou potěšil hlavně ve vysokých otáčkách.

Méně než tuna
Dravost projevu a také určitá lehkost, s níž se nechal motor vytáčet, byly jistě dány i nízkou hmotností automobilu. Mazda 2 totiž v pohotovostním stavu váží jen 955 kilogramů. Například fabia se stejně výkonným motorem 1,4 litru se musí v každém okamžiku potýkat s hmotností skoro o 150 kilogramů vyšší. A to je opravdu znát nejen na již dříve zmiňované mrštnosti, ale také na spotřebě paliva. Při troše snahy totiž s Mazdou 2 budete schopni běžně jezdit za méně než šest litrů na sto kilometrů. Jen ve městě se tento údaj přehoupne přes sedmičku.

Jako celek Mazda 2 v našem testu jednoznačně uspěla. Se silnější verzí benzinového motoru 1,3 litru je autem s jasným zaměřením a charakterem. Nehraje si na víceúčelovost a ani nemá ambice zalíbit se všem. Je to prostě výrazná osobnost s nepřehlédnutelným vzhledem a velmi agilním chováním. Soužití s tímto autem zlepšuje bohatá základní výbava, která na druhou stranu způsobuje, že základní ceny jsou o malinko vyšší.



KONKURENCE

Fiat Grande Punto sází ve velké míře, podobně jako Mazda 2, na atraktivní design. Punto je oproti mazdě prostornější a při jízdě působí méně obratným dojmem. Předností je široká nabídka pohonných jednotek a různých provedení.

Suzuki Swift má podobný charakter jako Mazda 2, jen je o něco kratší. Swift má menší průměr otáčení a působí ještě mrštněji. Předností tohoto modelu jsou nižší ceny. Na rozdíl od swiftu nemá Mazda v nabídce verzi s automatizovaným řazením, která je u vozu určeného do města důležitá.

Škoda Fabia je větší než mazda a působí dospělejším dojmem. Fabia je ale možná právě proto těžkopádnější, současně je také o něco dražší. Předností mazdy je tříletá záruka i modernější motory, stejně tak jako nabídka i třídveřové karoserie. Zatímco fabia je univerzálnější, což dokládá absence nabídky třídveřového modelu a naopak úspěšný prodej verze kombi. Zaměření mazdy je specializovanější.


Autor: