Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Na Letiště Václava Havla bude jezdit autobusový obr od Mercedesu

Ekonomika

  15:50
PRAHA - Pražský dopravní podnik dostane v únoru na dva týdny autobus, který svou délkou překoná všechny ostatní z jeho flotily. Na trase 119, která vozí pasažéry na letiště v Ruzyni, vyzkouší vůz od Mercedesu, který by měl aspoň částečně zlepšit situaci na této vytížené lince.

Autobus Mercedes-Benz CapaCity L měří 21 metrů a pojme až 191 cestujících. foto: Daimler

Autobus Mercedes-Benz CapaCity L měří 21 metrů a pojme až 191 lidí. To je o dvacet až třicet více než současné vozy jezdící na trase. Ty nejdelší, které má dopravní podnik k dispozici, jsou o tři metry kratší. Cestující ho potkají na trase začínají u stanice metra A Nádraží Veleslavín.

Vůz do Prahy pošle výrobce, který zároveň ponese náklady na tuto zkoušku. Provoz jako takový zaplatí pražský dopravce. Nezávazné testování vychází mimo jiné z iniciativy Českého aeroholdingu, který spravuje Letiště Václava Havla v Ruzyni a dlouhodobě řeší otázku většího pohodlí lidí, kteří k terminálům míří hromadnou dopravou.

Mazací 'kabrio' tramvaj je nečekaný miláček davů. Ale pozor na křečovité PR

„Povolení pro provoz tohoto autobusu v Česku zajistil jeho výrobce. Uvažujeme také o následném vyzkoušení dvoukloubového autobusu,“ popsal Filip Drápal ze společnosti Ropid, která v Praze organizuje hromadnou dopravu.

Dvoukloubový autobus, o jehož zkoušce se v Praze teprve uvažuje, měří dokonce ještě o tři metry více než obr od Mercedesu, tedy 24 metrů. Díky dvěma kloubům dokáže ale relativně bez potíží projet i obtížnějšími úseky. V Evropě jej vyrábějí tři až čtyři společnosti.

Hlavním důvodem, který dopravce i Český aeroholding k těmto testů vede, je napnutá kapacita spojů, které na letiště míří. Problém je hlavně v nárazovosti. Když přiletí třeba více letadel naráz, autobusy nedokáží zájemce o cestu pojmout.

Autobus Mercedes-Benz CapaCity L měří 21 metrů a pojme až 191 cestujících.
Autobus Mercedes-Benz CapaCity L měří 21 metrů a pojme až 191 cestujících.

„Letos navíc začne do Prahy létat řada dálkových linek z Číny a severní Ameriky a aerolinky Emirates nasadí na své lince do Dubaje největší dopravní letadlo světa Airbus A380. Dá se tedy předpokládat, že letní turistická sezóna bude na lince 119 v tomto roce vysoce převyšovat poptávku nabízené kapacity,“ popisuje Filip Drápal z Ropidu.

O tom, zda by si pražský dopravní podnik tyto, či podobné, vozy pořídil do flotily je ale podle Drápala předčasné uvažovat.

Podobně napjatá kapacitní situace panovala na této trase (dříve začínající u stanice metra Dejvická) v roce 2008, kdy ruzyňské letiště odbavilo 13 milionů pasažérů za rok. V následném období ekonomické krize zájem cestujících zase opadl a linkou se dalo relativně pohodlně jezdit. To se ale opět mění.

„Zkvalitnění služby v podobě nových autobusů vnímáme jako velký krok dopředu. Zároveň věříme, že se podaří docílit také barevného odlišení autobusů operujících na této lince, aby se výrazně zjednodušila orientace cestujících na přestupu,“ dodala mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.

Autor: