Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Na nové lince metra by mohly jezdit vlaky bez řidičů

Ekonomika

  9:05
Praha - Na chystané lince pražského metra D možná budou moci jezdit vlaky bez strojvůdců. Kabinet ANO v demisi na úterní schůzi podpořil návrh drážní novely poslance ČSSD a náměstka primátorky hlavního města Petra Dolínka, která by automatický provoz podzemní dráhy umožnila. Informoval o tom tiskový odbor vlády. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) novinářům řekl, že stejné řešení je ve světě běžné, nutné je podle něj zajistit bezpečnost cestujících.

Nejnovější vizualizace přestupní stanice Pankrác na lince D. foto: Metroprojekt

Ministr uvedl, že prioritou musí být bezpečnost cestujících například při nastupování a vystupování. „Je to způsob, který je ve světě běžný, používá se. Dali jsme kladné stanovisko, protože si myslíme, že je to nápad, který by se měl realizovat,“ prohlásil Ťok při příchodu na úterní jednání vlády. Vlaky bez strojvůdců jezdí mimo jiné ve Francii, v Británii nebo Kanadě. Ministr dodal, že prioritou musí být bezpečnost cestujících například při nastupování a vystupování.

Podle nyní platného zákona musí dopravce zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh by pro metro s automatickým provozem stanovil výjimku.

Přestupní stanice Pankrác na lince D bude mít nové výstupy u obchodního centra...
Nejnovější vizualizace přestupní stanice Pankrác na lince D.

Praha podle náměstka primátorky Dolínka potřebuje mít zákonnou jistotu, že bude moci vypsat výběrové řízení na vlaky metra, bezpečnostní systém a dispečink pro automatický provoz na této lince. „Je klíčové vědět, zda to bude moci být touto formou, nebo ne,“ uvedl dříve Dolínek.

Na trase D má být metro bez strojvůdců, sníží se tak provozní náklady

Automatizovaný provoz metra si sice podle důvodové zprávy vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Vyšší by byl podle zdůvodnění provozní standard dráhy. „Minimalizací chyb při obsluze, způsobených v provozu lidským činitelem nebo potlačením vlivů nekázně cestující veřejnosti (vstupy na trať) se výrazněji sníží počet mimořádných událostí, způsobujících pozdržení provozu nebo jeho výraznější přerušení,“ stojí v důvodové zprávě.

Linka D má vést v počáteční fázi z Pankráce do Písnice, letos by měl začít geologický průzkum pro první úsek. Trasa do budoucna spojí centrum s jižní částí města. V další fázi se předpokládá stavba zbylých dvou stanic na náměstí Bratří Synků a náměstí Míru. Celkem stavba podzemní dráhy z Písnice až na náměstí Míru vyjde podle odhadů na 50 miliard korun.

Autor: