Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Nafta v Česku je o dvě koruny dražší než v Rakousku. Kamiony tankují v cizině

Ekonomika

  9:48
PRAHA - Vysoké zatížení pohonných hmot spotřební daní se přestává České republice vyplácet. Ekonomika ožívá, přesto prodej benzinu a nafty v říjnu klesl o desetinu. Vláda však změnu sazeb zatím nechystá.

Ilustrační foto foto: ČTK

Kamionů sice jezdí po českých silnicích a dálnicích víc než loni, ale na tržbách čerpacích stanic to znát není. Prodělává také stát, do jehož pokladny směřuje zhruba polovina z ceny nafty a benzinu.

Navzdory viditelnému oživení ekonomiky se prodej pohonných hmot za prvních deset měsíců snížil o pět procent. Jak dále uvedl Český statistický úřad, v říjnu se meziroční propad prohloubil na 8,8 procenta.

Infografika - klikněte pro zvětšení:
grafika - ceny nafty

Dopravci a provozovatelé čerpacích stanic mají jasno – za propad prodeje mohou vysoké daně. Mezinárodní kamionoví přepravci i lidé bydlící v pohraničí tankují v okolních zemích. "Česká republika je příliš malá, aby si mohla dovolit mít výrazně vyšší daň z pohonných hmot než její sousedé. Současnou politikou stát částečně dotuje rozpočty v okolních zemích," upozornil mluvčí přepravní společnosti AWT Petr Jonák.

Další podrobnosti o ztrátách státní pokladny z vysoké spotřební daně čtěte v  dnešním vydání deníku

Ptali jsme se za Vás

V Česku se vede spor o výši spotřební daně z nafty. Tu zvýšil naposledy ministr Janota o jednu korunu a sliboval si od toho větší výběr do státního rozpočtu. Jak se však ukazuje, je v Česku nafta dražší než ve většině sousedních států, takže řada řidičů tankuje za hranicemi a pumpaři mají nižší příjmy. A tím se také snižuje příjem státu, přestože vláda předtím čekala opak.

Mělo by ministerstvo financí daň opět snížit?

Ivan Indráček, Společenství čerpacích stanic

Zcela jistě podporujeme snížení daní u motorové nafty, snažíme se o to už od loňského roku, kdy exministr Janota tuto daň zvýšil. Už tehdy jsme mu říkali, že 7 miliard, které chtěl tímto zvýšením získat, nedostane. Ivan Indráček, Společenství čerpacích stanic

Cizinci přestali v ČR tankovat a peníze se nyní tahají z kapes Čechů... Problém je, že nyní nestačí jít dolů o korunu (na cenu, o kterou byla předtím daň navýšena), ale alespoň o 2 až 2,5 Kč, aby byli dopravci motivováni se k nám zase vrátit, což podporuje studie VŠE.

My bychom platili méně a mohlo by tím dojít ke snížení cen a stát by dostal více peněz.

Jan Procházka, analytik Cyrrus

Rozhodně by se snižovat neměla, Lafferova křivka v tomhle případě nezabere. Nemá smysl se podbízet ostatním státům, aby si jezdili čerpat naftu k nám. Jan Procházka

Říká se, že by snížení muselo být o 2,5 Kč na litr, aby to zabralo, ale nemyslím si, že by to i tak fungovalo. A hlavně spotřební daň má být spotřební daní a snižovat spotřebu!

To bychom si rovnou mohli otevřít středisko pro podporu kouření dětí v Evropě a potom inkasovat na daních. Nehledě na to, že v pololetí byl stejně výběr výběr na daních, než v předchozích letech; sice nižší, než se očekávalo, ale stejně roste.

Stanislav Huml, dopravní expert

Dopravní odborník a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.Ano, myslím si, že by snížení daně proběhnout mělo. Minimum je koruna za litr, ale spíše o ty 2,5 Kč. Je škoda, že čeští dopravci tankují v zahraničí; snížením bychom se dostali na reálnější ceny.

gh

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...