Kamionů sice jezdí po českých silnicích a dálnicích víc než loni, ale na tržbách čerpacích stanic to znát není. Prodělává také stát, do jehož pokladny směřuje zhruba polovina z ceny nafty a benzinu.
Navzdory viditelnému oživení ekonomiky se prodej pohonných hmot za prvních deset měsíců snížil o pět procent. Jak dále uvedl Český statistický úřad, v říjnu se meziroční propad prohloubil na 8,8 procenta.
Infografika - klikněte pro zvětšení:
Dopravci a provozovatelé čerpacích stanic mají jasno – za propad prodeje mohou vysoké daně. Mezinárodní kamionoví přepravci i lidé bydlící v pohraničí tankují v okolních zemích. "Česká republika je příliš malá, aby si mohla dovolit mít výrazně vyšší daň z pohonných hmot než její sousedé. Současnou politikou stát částečně dotuje rozpočty v okolních zemích," upozornil mluvčí přepravní společnosti AWT Petr Jonák.
Další podrobnosti o ztrátách státní pokladny z vysoké spotřební daně čtěte v dnešním vydání deníku
Ptali jsme se za VásV Česku se vede spor o výši spotřební daně z nafty. Tu zvýšil naposledy ministr Janota o jednu korunu a sliboval si od toho větší výběr do státního rozpočtu. Jak se však ukazuje, je v Česku nafta dražší než ve většině sousedních států, takže řada řidičů tankuje za hranicemi a pumpaři mají nižší příjmy. A tím se také snižuje příjem státu, přestože vláda předtím čekala opak. Mělo by ministerstvo financí daň opět snížit? Ivan Indráček, Společenství čerpacích stanic Zcela jistě podporujeme snížení daní u motorové nafty, snažíme se o to už od loňského roku, kdy exministr Janota tuto daň zvýšil. Už tehdy jsme mu říkali, že 7 miliard, které chtěl tímto zvýšením získat, nedostane. Cizinci přestali v ČR tankovat a peníze se nyní tahají z kapes Čechů... Problém je, že nyní nestačí jít dolů o korunu (na cenu, o kterou byla předtím daň navýšena), ale alespoň o 2 až 2,5 Kč, aby byli dopravci motivováni se k nám zase vrátit, což podporuje studie VŠE. My bychom platili méně a mohlo by tím dojít ke snížení cen a stát by dostal více peněz. Jan Procházka, analytik Cyrrus Rozhodně by se snižovat neměla, Lafferova křivka v tomhle případě nezabere. Nemá smysl se podbízet ostatním státům, aby si jezdili čerpat naftu k nám. Říká se, že by snížení muselo být o 2,5 Kč na litr, aby to zabralo, ale nemyslím si, že by to i tak fungovalo. A hlavně spotřební daň má být spotřební daní a snižovat spotřebu! To bychom si rovnou mohli otevřít středisko pro podporu kouření dětí v Evropě a potom inkasovat na daních. Nehledě na to, že v pololetí byl stejně výběr výběr na daních, než v předchozích letech; sice nižší, než se očekávalo, ale stejně roste. Stanislav Huml, dopravní expert Ano, myslím si, že by snížení daně proběhnout mělo. Minimum je koruna za litr, ale spíše o ty 2,5 Kč. Je škoda, že čeští dopravci tankují v zahraničí; snížením bychom se dostali na reálnější ceny. |