Středa 20. října 2021, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Naše města zatím nejsou tak chytrá jako ta západní

Ekonomika

  11:52
Praha - Trh „chytrých“ měst by měl v následujících pěti letech podle některých odhadů vyústit ve stomiliardový byznys. Vývoj a zavádění technologií již dnes výrazně mění život ve městech.

Václav Pávek, ředitel odboru Smart Cities & Regions, Gordic spol. s r.o., Konference Smart City 23.3.2017, President Hotel Prague foto: Lidové noviny

„Smart City je změna života občanů v daném městě prostřednictvím inovativního řešení, které vychází z technologického pokroku,“ uvedl Michal Fišer, předseda představenstva společnosti Operátor ICT během konference Smart City. Na akci pořádané vydavatelstvím Mafra a LN se sešli zástupci měst a byznysu, aby debatovali o zavádění moderních technologií do českých měst a obcí.

„Za nákupy jsme dříve objížděli celé město, dnes si uděláme objednávku a necháme si vše dovézt domů. Nákupní centra na okrajích měst se v budoucnosti mohou proměnit na distribuční centra, ze kterých budou vyjíždět za zákazníky dodávky se zbožím,“ řekl Marcel Babczynski, ředitel projektu Chytré město České spořitelny.

V porovnání s některými evropskými městy, jako je například Vídeň či Barcelona, je ovšem zavádění konceptu chytrých měst v Česku teprve na počátku.

Nejvíce se tento koncept projevuje v hromadné dopravě. Nejde přitom jen o platební řešení jízdného v podobě bezkontaktních technologií, řadí se sem i větší podpora elektromobility. Například v Třinci dnes začíná jezdit deset elektrobusů. Více jich má v provozu v Evropě jen Vídeň. I pražský dopravní podnik řeší projekty v rámci e-mobility, například plánuje zavést elektrobusy na lince 207. Podle generálního ředitele DPP Martina Gillara je ale rozvoj elektromobility v Česku brzděn vysokými náklady na elektřinu, zejména povinným příspěvkem na obnovitelné zdroje.

Příliš drahá elektřina

„Co mě nenechává klidným je, že naše smart řešení elektromobility je asi o 20 procent dražší ve srovnání s autobusy na naftu. Náklady na vozokilometr u nafty vychází na 63 korun, u elektrobusu na 75 korun. Jdeme ale do toho rizika, budeme snižovat zátěž životního prostředí a budeme elektrifikovat tuto linku,“ uvedl Gillar.

Podle něj je podnik penalizován státem tím, že musí přispívat na podporu elektřiny z ekologických zdrojů 182 milionů korun ročně, což je asi 19 procent celkových nákladů, které podnik za elektřinu platí. Pokud by tuto částku neplatil, tak by mohl provozovat jednu plně elektrifikovanou linku. K posilování modernizace domácích municipalit je proto nezbytná větší součinnost státu, shodla se většina účastníků konference.

„První kroky by měli dělat politici, a to se už v pár městech děje. Lze říct, že asi 20 procent různých subjektů v Česku to tuší a dělá nějaké kroky. Zbytek ale tápe. Přesto je to lepší než před lety,“ apeloval Pavel Vokáč, předseda správní rady Smart City Innovations Institut.

Prvním příslibem takové spolupráce je soutěž Chytrá radnice, kterou organizuje Úřad vlády ve spolupráci s Českou spořitelnou a společností O2 IT Services. Jejím cílem je vyvolat zájem o zavádění moderních technologií.

Autor:

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Mohlo by vás zajímat