Škoda kvůli nedostatku čipů ruší další směny. Podle odborů jde o nejtěžší chvíle od spojení s Volkswagenem![]() |
Fabrika stála přes miliardu eur (asi 25,5 miliardy korun), 200 milionů z toho přišlo z Evropské unie. „Čipy pomáhají posilovat konkurenceschopnost Evropy jako kolébky evropských inovací,“ uvedla místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová. Franz Fehrenbach, předseda dozorčí rady Bosche, to v rozhovoru pro německý deník Handelsblatt řekl velmi konkrétně: „Chceme-li jako Evropané udržet pozici v silovém poli mezi Spojenými státy a Čínou, potřebujeme technologickou suverenitu. Proto musíme určit důležité technologické oblasti a masivně do nich investovat, abychom zůstali ve hře.“
Křemíkové Drážďany
Továrna vyrostla v části města přezdívané Silicon Saxony (Křemíkové Sasko). Tak si říká sdružení 350 převážně technologických firem, které tam sídlí. Výstavba začala v červnu 2018, výroba čipů pro elektrická zařízení bude zahájena letos v červenci, pro automobilový průmysl v srpnu. Oproti plánu o tři měsíce dříve, zdůraznil šéf Bosche Volkmar Denner.
Vyřešení globálního nedostatku čipů může trvat i několik let, uvedl šéf Intelu |
Firma chce pomoci svému klíčovému odběrateli, automobilovému průmyslu. Kvůli malým křemíkovým destičkám, kterých je v autech potřeba čím dál více, musely některé automobilky omezit výrobu. Situace se přitom neustále vyhrocuje. „Máme před sebou šest nejtěžších týdnů,“ konstatoval v pátek v rozhovoru pro německý deník Handelsblatt šéf nákupu koncernové značky Volkswagen Murat Aksel. Značka má podle něj o deset procent méně čipů, než potřebuje. Ve třetím kvartálu by se však situace podle Aksela měla zlepšit.
Problémy s čipy řeší i Škoda Auto. Časopis Škodovácký odborář minulý týden uvedl, že podnik kvůli tomu musel zrušit některé směny. Šéf automobilky Thomas Schäfer v rozhovoru pro Lidovky.cz na konci března uvedl, že nedostatek čipů se týká jen určitých modelů a jejich variant a že automobilka mezi nimi přerozděluje zdroje. Nicméně že situace se s oživováním ekonomiky zhoršuje. Vyjádřil však očekávání, že do léta se situace stabilizuje. Nedostatek trápí všechny automobilky. Kolínská TPCA musela v březnu na 14 dní dokonce přerušit výrobu.
Jedna vlaštovka jaro nedělá
IBM představila průlomovou technologii výroby čipů, budou rychlejší i úspornější |
Bosch je první evropskou firmou, která se pouští do výroby čipů ve velkém měřítku a navíc s technologií propojující umělou inteligenci a internet věcí. Jeden menší závod na čipy už má Bosch v Reutlingenu v Bádensku-Württembersku (v historickém Švábsku). „Ačkoliv společnost Bosch nelze srovnávat s čipovými giganty, jako Intel nebo Samsung, jsou Švábové na trhu s automobilovými čipy šestí,“ upozorňuje Handelsblatt. Dodává, že to je ostatně i důvodem, proč firmě v den přestřižení pásky dorazily videogratulace i od čipových gigantů jako Intel, Texas Instruments či Nvidia. A také od automobilek General Motors, Daimler či BMW.
Slavnostního otevření se zúčastnila – byť jen virtuálně – i spolková kancléřka Angela Merkelová. Jedním dechem chválila i trochu kritizovala. „V minulosti byla hnací silou ekonomiky ropa, dnes jsme ale závislí na čipech více než kdy předtím,“ řekla. Německo podle ní umí technologie i inovace na nejvyšší úrovni, ale konkurence nespí. Nicméně je jasné, že jedna vlaštovka jaro nedělá a že takový počin, má-li se závislost Evropy na technologiích ze Spojených států a z Číny snížit, nemůže zůstat osamocen.