Úterý 16. července 2024, svátek má Luboš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

V Pardubicích se srazil nákladní vlak s rychlíkem, čtyři lidé nehodu nepřežili. (6. června 2024) foto: Drážní inspekce ČR

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před nehodou chybu uvědomil a zabrzdil. Na návěst stůj, kterou před tím projel, jej upozornilo předchozí návěstidlo. Vyplývá to z šetření Drážní inspekce. Oba strojvůdci byli před nehodou odpočatí.
  11:55aktualizováno  12:33

Při odjezdu vlaku z Pardubic strojvedoucí míjel návěst upozorňující na to, že příští návěst bude stůj a na snížení rychlosti na padesát kilometrů v hodině. S touto informací vyjížděl a následně návěst na červenou podle předběžných šetření Drážní inspekce projel.

„Strojvedoucí RegioJetu znejistěl, sám si uvědomil, že udělal chybu. Bohužel se nezastavil druhý vlak,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Zároveň uvedl, že rozhled v místě byl velmi slušný a viditelnost návěstí dosahovala zhruba pěti set metrů.

Druhý strojvedoucí z nákladního vlaku na reakci podle dostupných informací příliš času neměl. „Informace se nejprve projevila na dispečinku, kde se ukázalo, že vlaky jedou proti sobě a dispečeři využili generální stop,“ popsal bezprostřední okamžiky před nehodou generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Automatická stopka zabrzdila v bezprostředním okolí celkem třináct vlaků, srážce ale už zabránit nedokázala.

K nehodě podle Drážního úřadu nemohla přispět ani únava některého ze strojvůdců. „Monitoring licence strojvedoucích potvrdil, že nepřekročili dobu jízdy a byli odpočatí,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Oba úřady, které mají na starost bezpečnost na železnici, se pak zároveň zaměřily na technický stav havarovaných kolejových vozidel. Drážní inspekce například nechala rozřezat rám nejhůře poškozeného vozu, aby zkontrolovala jeho technický stav a zejména rozsah koroze.

K nehodě došlo v nočních hodinách minulou středu. Kromě zmiňované čtveřice smrtelných zranění utrpělo lehčí zranění na dvě desítky lidí. „V nemocnici už není v ošetření žádný zraněný a doufám, že nikdo ze zraněných nebude mít trvalé následky,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Zároveň poděkoval záchranářům za zásah a železničářům za zmírnění následků nehody na provoz železnice.

6. června 2024

Zabezpečovač od října

Krátce po nehodě se rozhořela diskuse, zda by bylo možné nehodě zabránit, kdyby v Pardubicích už byl nový zabezpečovací systém ETCS. Ten má v Česku fungovat od začátku příštího roku, během přestavby pardubického uzlu už ale byl demontovaný původní takzvaný liniový zabezpečovač. Fakticky tak byl provoz na trase řízen pouze světelnými návěstmi. To je podle Koláře standardní a dostatečná technologie. „Na červenou se prostě nejezdí,“ zopakoval šéf Drážního úřadu.

Správce kolejí nicméně po nehodě zapojení nového systému uspíší. V provozu by tak měl být k dispozici nejpozději k 30. září, slíbil Svoboda. Do té doby ale zůstane úroveň zabezpečení stejná. Tedy postavená na světelných návěstidlech a omezení maximální rychlosti na sto kilometrů v hodině.

Podle zjištění Hospodářských novin ale byl v pardubickém kolejišti připravený i původní zabezpečovač, s jehož zapojením se ale nepočítalo. „Zavedená pravidla říkají, že pokud se ETCS instaluje do roka, nezavádí se už liniový traťový zabezpečovač,“ potvrdil ministr deníku.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!