„Závislosti na ruském plynu jsme se zbavili už minulý rok, letos se odstřihneme i od ruské ropy. Přestaneme být energeticky závislí na Rusku a vydíratelní ruským režimem,“ dodal.
K odstřižení od Družby a plnému zásobování Česka ropou západní cestou ropovody IKL a TAL dojde podle všech předpokladů v polovině letošního roku. Česká republika je však už nyní technicky připravena přejít v případě výpadků ropovodu Družba na plné zásobování ropou západní cestou. Společnost MERO ČR a konsorcium TAL dokončily hlavní technické práce na projektu TAL PLUS.
Investice se týkala více než deseti míst podél ropovodu. Spočívala v instalaci 20 nových čerpadel, 12 elektromotorů, výměnou průtokoměrů, dodáním kogeneračních jednotek a celkové modernizaci systému.
Transalpinský ropovod TAL existuje od roku 1967 a nyní se poprvé dostane na maximální výkony, na které byl projektován. Začíná v italském přístavu Terst, odkud pokračuje přes Alpy do Rakouska a odtud do Německa. MERO ČR je výhradním přepravcem ropy do Česka. Vlastní a provozuje dva ropovody: českou část Družby a ropovod IKL, který se v bavorském Vohburgu an der Donau napojuje na ropovod TAL.
Jak zdůraznil Zbyněk Stanjura, ministr financí ČR, projekt TAL PLUS, kterému dala vláda zelenou v listopadu 2022, se podařilo realizovat v rekordně krátkém čase. „Díky projektu získá Česko možnost čerpat západní cestou, tedy ropovody TAL a IKL, až 8 milionů tun ropy ročně. To plně pokryje spotřebu rafinerií v Česku,“ potvrdil Stanjura.
Náklady na posílení ropovodu TAL nepřekročí 1,6 miliardy korun a podle ministerstva financí nebudou mít žádný přímý dopad do státního rozpočtu. Ze svých výnosů je hradí MERO ČR, jejímž stoprocentním vlastníkem je právě MF ČR.
Rozšířený ropovod ročně do Česka přivede o čtyři miliony tun ropy ročně navíc. Pokryje to spotřebu obou rafinerií v Litvínově i Kralupech nad Vltavou.
Ještě v roce 2023 přiteklo do českých rafinérií 7,4 milionu tun ropy, z toho přibližně 58 procent tvořila ropa z ropovodu Družba, který vede z Ruska. Zbytek tvořily dodávky z německého ropovodu IKL, jenž navazuje na Transalpinský ropovod TAL.
Podle Jaroslava Pantůčka, generálního ředitele MERO ČR je projekt TAL PLUS jednou z nejvýznamnějších investic v historii společnosti a také jedním z technologicky nejnáročnějších projektů.
„V první polovině letošního roku dokončíme zbylé provozní testy a dojde k dokončení technických prací také na Centrálním tankovišti ropy. Od poloviny letošního roku budeme připraveni přejít na plné zásobování Česka pouze neruskou ropou západní cestou ropovody TAL a IKL,“ potvrdil Pantůček. Jak zdůraznil, podařilo se splnit naplánovaný harmonogram prací a veškeré hlavní technologické práce na projektu jsou již hotové.
„Nový systém jsme už také společně s konsorciem TAL úspěšně otestovali a potvrdili si jeho funkčnost. Ropovod TAL je díky tomu už technicky připraven, aby už nyní v případě výpadků dodávek ropy z Družby zásoboval Česko plně západní cestou,“ dodal generální ředitel MERO ČR.