Úterý 3. prosince 2024, svátek má Svatoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Německé firmy loví ve školkách

Ekonomika

  8:46
VÍDEŇ/PRAHA - Německé firmy se rozhodly vychovávat techniky již v mateřských školkách. Chybějí jim techničtí experti. Kromě spolupráce se středními a vysokými školami se tak nyní jejich lovci hlav zaměřují už i na nejmenší.
Mateřská školka - ilustrační foto

Mateřská školka - ilustrační foto foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Dlouhodobý úbytek inženýrů se stal akutním problémem pro mnoho velkých německých společností. Podle britského deníku Financial Times se proto průmysloví giganti jako Siemens nebo Bosch rozhodli k neobvyklému kroku a začali materiálně i finančně podporovat mateřské školy. Chtějí tak zkusit probudit zájem už u tříletých dětí o technické a vědecké obory.

„Máme problém obsadit místa tak rychle, jak bychom potřebovali. Už dlouho jsme si na tuto nepříznivou situaci v Německu stěžovali. Nyní musíme co nejrychleji nalézt řešení,“ uvedl Joachim Belz, výkonný ředitel společnosti Weidmüller, která vyrábí elektronické komponenty. Německé firmy mají v současnosti devadesát pět tisíc volných pracovních míst pro inženýry. Pouze zhruba čtyřicet tisíc vysokoškoláků je ale vyškoleno podle stanov inženýrských asociací.

„Máme před sebou nový vývoj v hledání pracovníků, protože všichni musejí vidět, že je s výchovou našich potenciálních zaměstnanců potřeba začít co nejdříve. Zaměřovat se jen na střední školy už není dostačující,“ konstatovala Maria Schumm-Tschauderová, vedoucí vzdělávacího programu Generation21 u společnosti Siemens.

Podobně se vyjádřil rovněž člen výboru pro lidské zdroje firmy Bosch Wolfgang Malchow. „S mateřskými školkami spolupracujeme. Je to naše budoucnost a my ji musíme chytit,“ dodal. Firmy se tak snaží vzbudit zájem o technologie už u dětí předškolního věku.

Například Siemens obstaral kolem tří tisíc „krabic s objevy“, díky nimž si děti od tří do šesti let mohou vyzkoušet nejrůznější vědecké experimenty. Krabice jsou rozmístěny v mnoha německých mateřských školkách a za každou z nich utratila firma pět set eur (přes dvanáct tisíc korun).

Bosch poslal některé své mladší zaměstnance do mateřských školek, aby dětem vysvětlovali, co jejich práce obnáší. Děti pak pozvali do sídla společnosti, aby viděly na vlastní oči chod firmy. „Německo je založeno na inovacích. A ty potřebují nové lidi,“ uvedl výkonný ředitel firmy Bosch Franz Fehrenbach.

Společnosti v Německu se stále častěji snaží používat nových strategiích i při přesvědčování dívek ke studiu technických oborů. Zároveň ale stále více hledají další zaměstnance v zahraničí.

Fehrenbach k tomu dodává: „V tomto ohledu prohrává Německo a nikoli firmy. Ty mohou vždycky hledat nové pracovníky v Asii. Všechno, co společnosti mohou dělat, včetně náborů v mateřských školkách, situaci pomůže.“

Nedostatkem absolventů vysokých škol trpí mnoho evropských zemí. Tento problém se ale nejvýrazněji projevuje v Německu, donedávna proslulém líhní kvalitních vysokoškoláků.

Autor: