Čínští spotřebitelé si kupují cenově dostupné elektromobily vybavené novými technologiemi, což je trend, který mění definici špičkových vozů a poškozuje německé automobilky, píše list The New York Times.
Mnoho nových čínských vozů se podobá svým německým rivalům. Například velmi populární automobil Xiaomi SU7 je napodobeninou modelu Taycan od Porsche. Konkuruje mu nejenom výkonem a brzdami, ale obsahuje také integrovanou umělou inteligenci, která dokáže například pomoci s parkováním a přivítat řidiče jeho oblíbenou písní. A co je nejpodstatnější: prodává se za zhruba polovinu ceny německého originálu.
Německým automobilkám, které po desetiletí vévodily čínskému trhu prémiových vozů, nyní klesají prodeje, zatímco Xiaomi loni prodal více než 100 000 modelů SU7.
Neochota zavádět technologie
Mezi nejhůře postižené německé značky patří právě společnost Porsche. Ta minulý měsíc oznámila, že její dodávky v Číně se v roce 2024 propadly o 28 procent. Ačkoli prodeje společnosti ve všech ostatních regionech světa vzrostly, pokles v Číně byl natolik významný, že stáhl její celosvětové dodávky za rok o tři procenta.
S TikTokem na vrchol. Nejbohatším miliardářem v Číně je zakladatel Čang I-ming |
Tento měsíc společnost Porsche oznámila, že se proto rozloučí se svým finančním ředitelem a vedoucím prodejním manažerem, kteří byli v poslední době pod tlakem kvůli špatným výsledkům společnosti Porsche, mimo jiné v Číně.
Německé automobilky se po léta spoléhaly na čínský trh, aby nahradily slabší poptávku v jiných zemích a ignorovaly tak hlubší strukturální problémy na domácím trhu. Hlavním z nich byla neochota zavádět technologie, které v Číně určují způsob řízení: elektromobily vybavené sofistikovaným softwarem a stále častěji i umělou inteligencí.
„Němečtí, ale i američtí a japonsko-korejští zavedení výrobci značně podcenili dynamiku vývoje čínských výrobců, a to zejména v důležitých oblastech elektromobility a softwaru,“ vysvětluje Stefan Bratzel, ředitel Centra pro automobilový management.
Pokrok jako standard
Mnozí odborníci potvrzují, že pokrok v oblasti softwaru a funkcí, jako je automatizované řízení a dálkové ovládání, se stal v čínských elektromobilech standardem. To tlačí na evropské výrobce automobilů, aby také své snahy zintenzivnili.
„Myslím, že čínští spotřebitelé jsou nyní připraveni akceptovat fakt, že tamní společnosti mohou vyrábět automobily, které považují za prémiové,“ řekl Gary Ng, ekonom společnosti Natixis Corporate & Investment Banking.
K tlaku se přidal i prezident Trump, který nařídil svým poradcům, aby navrhli nové úrovně cel pro americké obchodní partnery včetně Evropské unie. To by mohlo poškodit značku Porsche, které na rozdíl od BMW, Mercedes-Benz nebo dalších značek koncernu Volkswagen dodává na americký trh pouze export z Německa.
Minulý týden společnost Porsche oznámila, že v nadcházejících letech zruší v Německu až 1 900 pracovních míst kvůli poklesu celosvětové poptávky. Prodeje elektrického modelu Taycan se loni snížily téměř o polovinu na 20 836 kusů a prodeje nového hybridního modelu Panamera loni klesly o 13 procent. Částečně proto, že čínští kupci neprojevili o model takový zájem, jak se očekávalo.
„Jako němečtí výrobci automobilů musíme být přinejmenším stejně nebo více inovativní,“ uzavřel Bratzel podle amerického listu.