130 let

Cestující čekají na nástupišti vlakového nádraží v Berlíně (30. června 2022) | foto: ČTK

V Německu začne brzy platit levná jízdenka, návrh ještě posvětí parlament

Ekonomika
  •   0:05
Už počátkem května by měla v Německu začít platit cenově dostupná neomezená jízdenka na městskou a regionální veřejnou dopravu. Definitivní termín tohoto kroku totiž stanovila německá vláda, která počítá s cenovkou 49 eur na měsíc. Do předprodeje se poprvé lístky dostanou již 3. dubna. Návrh ale nyní musí schválit ještě Spolková rada i Německý spolkový sněm.

O nové cenově dostupné jízdence se v Německu hovoří už od loňského experimentu, který se tomuto velmi podobal. Tehdy bylo možné neomezeně využívat městskou a regionální veřejnou dopravu za 9 euro (225 korun) na měsíc. Podle německého ministra financí Christiana Lindnera jde o jednu z největších tarifních reforem veřejné dopravy v historii Německa, neboť cestující nebudou muset řešit, jaká varianta se jim zrovna vyplatí.

Vládní kabinet tak schválil návrh zákona ministra dopravy Volkera Wissinga a jízdenka by měla platit na všechny prostředky hromadné dopravy, a to včetně dálkových vlaků a autobusů. „Chceme nyní nechat rozběhnout legislativní proces,“ řekl Wissing deníku Politico.

Původně bylo v plánu zavést opětovnou cenově dostupnou jízdenku v Německu už o mnoho dřív. Jednání ale nabrala zpoždění, a to kvůli sporům s ohledem na nákladné financování tohoto projektu. Dlouho nebylo jasné, kdo a jakou měrou to vlastně zaplatí. Nakonec bylo však dohodnuto, že o náklady se podělí spolková vláda s jednotlivými zeměmi.

Některé spolkové země dokonce uvedly, že pro vybrané skupiny sociálně slabších osob připraví dokonce ještě cenově přívětivější verzi jízdenky. Cestě k zavedení ale brání ještě jedna překážka, a to stanovisko Evropské komise. Ta musí zhodnotit, jestli jde ze strany Německa o povolenou státní podporu.

Prozatím se nepodařilo ještě stanovit, jestli budou jízdenky v papírové, nebo v digitální podobě. Pro řadu lidí jsou totiž chytré telefony ještě poměrně složité, a proto se konkrétní formě ještě diskutuje. Ve hře je mimo jiné i možnost, že jízdenky budou díky možným daňovým odpočtům pořizovat také zaměstnavatelé pro své zaměstnance.

Autor: jla
  • Vybrali jsme pro Vás