8 trestných bodů místo 18. Tolik bude ode dneška stačit, aby řidiči v Německu přišli o řidičský průkaz. Ačkoliv se hodnota trestných bodů, které řidiči dosud nasbírali, snižuje na polovinu a nově také bude možné za přestupek dostat maximálně 3 trestné body, podle dopravních odborníků nový systém povede k tomu, že bude ztráta řidičského průkazu hrozit více lidem.
"Téměř všechny přestupky, za které se dosud uděloval jeden bod, zůstávají ohodnoceny stejně. A jeden bod na osmibodové škále znamená víc než na osmnáctibodové," upozornila v televizi N24 na zpřísnění systému právnička Daniela Mielchenová.
Některé pokuty se zvyšují
Pro zahraniční řidiče úprava bodového systému zásadní změnu neznamená. Podle nových pravidel stejně jako v minulosti platí, že se trestné body nasbírané v Německu nepřenášejí do zahraničních registrů. Německé úřady tak při překročení maximální hranice sice mohou motoristovi zakázat řízení, zákaz se ale bude vztahovat pouze na Německo.
Se změnou bodového systému se ovšem zvyšují některé pokuty. Týká se to především trestů za méně vážné přestupky. Například za telefonování při řízení ode dneška hrozí 60 eur pokuty (1650 korun) místo dřívějších 40 eur (1100 korun). Na dvojnásobek se zvýšila pokuta za vjezd do vyhrazené městské oblasti bez patřičné ekologické známky, která nyní činí 80 eur (2200 korun). Řidiči nákladních aut, kteří poruší zákaz jízdy v neděli a ve svátek, zaplatí 120 eur (3300 korun) místo dřívějších 75 eur (2000 korun).
Přehled nových pokut (v eurech) za vybrané dopravní přestupkyNezastavení na značce STOP: nyní 70 euro, dříve 50 Jízda bez světel za snížené viditelnosti: nyní 60 euro, dříve 40 Telefonování za jízdy bez pomoci handsfree: nyní 60 euro, dříve 40 Převážení dítěte bez dětské sedačky: nyní 60 euro, dříve 40 Jízda na letních pneumatikách v době, kdy podmínky vyžadují zimní obutí: nyní 60 euro, dříve 40 Vjezd do vyhrazené zóny bez ekologické známky: nyní 80 euro, dříve 40 Jízda se zakrytou registrační značkou: nyní 65 euro, dříve 50 Nezastavení na výzvu policie: nyní 70 euro, dříve 50 Zdroj: ADAC |