Po metropoli nyní jezdí jen dva exempláře tramvaje 14T od Škody Transportation. Vozu s výrazným designem od firmy Porsche, který si kvůli hluku a nepohodlnému uspořádání sedaček nenašel velkou oblibu u cestujících. Tramvaj také provázely časté technické patálie.
Ty vyvrcholily loni v srpnu odstavením téměř všech těchto strojů. Po neúspěšném pokusu o prodej na trzích ve východní Evropě se vedení pražského dopravního podniku rozhodlo, že tramvaje opraví ve vlastních dílnách. Hlavním problémem byly praskliny na držáku podvozků. V krajním případě hrozilo zlomení konstrukce.
Slang v akci: trolejbusy v Brně řídí paroháči a tramvaj není jen šalina |
„První opravená tramvaj 14T by měla jít do provozu v pondělí 28. září. Další by měly následovat v taktu zhruba dvou kusů měsíčně. Rádi bychom dodrželi harmonogram - do konce roku zprovoznit deset souprav Porsche,“ řekl pro Lidovky.cz šéf tramvajové sekce dopravního podniku Milan Slunečko.
Oproti původnímu časovému plánu mají dílny mírné zpoždění. „Ladíme kompletaci vozu, musí dojít také k prohlídce vozu, protože měl dlouho odstávku,“ vysvětlil Slunečko.
Tramvaje Porsche jezdí po Praze už od roku 2006, jedna souprava vyšla zhruba na 58 milionů korun. Z technického hlediska šlo o propadák, směrem k výrobci pršely nejrůznější reklamace. Problémy měly postupem času převodovky, kola či brzdy. A cestující si kromě proti sobě namířených sedaček s minimem místa stěžovali třeba také na přílišnou hlučnost.
V srpnu odstavené tramvaje už navíc nebyly v záruce. Pražský dopravce proto využil takzvané strojní pojištění, z něhož opravy poškozených dílů zaplatí.
Toto pojištění se vztahuje hlavně na technické vady. Za všechny tramvaje Porsche platil podnik ročně strojní pojistku ve výši 8,3 milionu korun. Oprava jedné soupravy ve vlastních dílnách vyjde zhruba na 1,8 milionu.
Kromě technické závady by se v tramvaji mělo změnit i nepopulární rozestavení sedadel. Sedačky namířené proti sobě téměř neumožňovaly průchod ostatním pasažérům. Postavit před sebe třeba kufr pak bylo nemyslitelné.
Většinu těchto nepohodlných míst pracovníci tramvajových dílen zruší a nahradí novým rozestavením.
PRAŽSKÁ PORSCHE
|