„Uvědomujeme si, že Barbie je mnohem víc než jen panenka, představuje sebevyjádření a může vytvářet pocit sounáležitosti,“ uvedla ve svém prohlášení při příležitosti uvedení hračky na trh senior viceprezidentka společnosti Mattel Krista Bergerová. Informuje o tom britský deník The Guardian.
Společnost spolupracovala na výrobě s Americkou nadací pro nevidomé, aby zajistila, že vše od očí panenky až po její oblečení odpovídá lidem se slepotou či slabým zrakem. Panenka v ruce drží bílou hůl.
Po provedení testů s nevidomými a slabozrakými dětmi se společnost rozhodla navrhnout oblečení s hmatovými látkovými detaily včetně růžového saténového trička a fialové tylové sukně. Ve snaze zajistit snadnější oblékání panenky se věnovala i detailům, jako poutka na zadní straně horního dílu panenky nebo elastického pásku na sukni. Přístupnější je také obal hračky, který obsahuje slovo Barbie napsané Braillovým písmem na přední straně obalu.
„Uvedení panenky na trh pro mě znamená všechno,“ tvrdí nevidomá aktivistka a hlasatelka pro zdravotně postižené Lucy Edwardsová. „Jako teenager jsem se cítila izolovaná, protože jsem ztratila zrak a neviděla jsem vzory, jako jsem já. Styděla jsem se za svou hůl. Ale vědomí, že Barbie má hůl, by mi pomohlo cítit se jinak a pomohlo mi cítit se méně osaměle na mé cestě k přijetí a přijetí svého hendikepu.“
Barbie na vozíku, Mattel v problémech
Mattel kromě první nevidomé Barbie uvedl nedávno na trh také první černošskou panenku s Downovým syndromem. Navázala tak na loňské vydání bílé panenky se stejným hendikepem. Cena těchto panenek je bezmála jedenáct dolarů (zhruba 257 korun).
V prodeji je také panenka s protézou nohy nebo sedící na invalidním vozíku. V roce 2022 na trh přišla také první neslyšící Barbie, doprovázená Kenem trpícím autoimunitním onemocněním, které způsobuje ztrátu pigmentu kůže.
Mattel se v současnosti potýká se slabou poptávkou po svých hračkách. Navzdory filmu Barbie uvedeného do kin v loňském roce akcie firmy za posledních dvanáct měsíců poklesly o třiadvacet procent. Investory tak znepokojuje ziskovost společnosti.
Podle agentury Reuters v červenci 2024 oslovila výrobce hraček Mattel s nabídkou na převzetí soukromá investiční společnost L Catterton, kterou podporuje luxusní gigant LVMH. Mluvčí Mattelu uvedl, že spekulace nekomentuje a firma L Catterton na žádost o komentář nereagovala.
V reakci na aktuální zprávu agentury Reuters si akcie připsaly až dvacet procent a tržní hodnota firmy se pohybuje kolem 6,5 miliardy dolarů (150,8 miliardy Kč).
L Catterton spravuje 34 miliard dolarů (791,8 miliardy korun). Podle svých internetových stránek od svého založení v roce 1989 uskutečnil více než 250 investic do spotřebitelských značek. Firma v roce 2016 navázala partnerství s LVMH a rodinou generálního ředitele LVMH Bernarda Arnaulta a prodala jim podíl.
Podle zdrojů by tento krok mohl přimět další případné zájemce, aby zvážili své nabídky. Může mezi nimi být i konkurenční výrobce hraček Hasbro. Firmy Hasbro a Mattel již v minulosti neúspěšně jednaly o fúzi. Podle analytiků by fúze obou firem mohla čelit překážkám ze strany antimonopolních úřadů.




















