Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Neznačkový servis nového auta už nepovede k propadnutí záruky

Ekonomika

  17:34
PRAHA - Prodejci automobilů v Evropské unii již nebudou moci podmiňovat záruku u nových vozů návštěvami v autorizovaném servisu. Vyplývá to z nových pravidel, které dnes přijala Evropská komise. Pro neznačkové servisy také bude nově mnohem jednodušší se dostat k továrním informacím o jednotlivých vozech.

Ilustrační foto. foto: Ilustrační foto.Reuters

Upravená pravidla, která se týkají oprav a údržby, začnou platit od 1. června letošního roku. Nová pravidla pro prodej vozů vstoupí v platnost od 1. června roku 2013.

"Věřím, že nová pravidla přinesou spotřebitelům celou řadu výhod, především pak snížení nákladů na opravy a údržbu automobilů, které v současnosti představují velkou část z výdajů za vůz," řekl novinářům eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia. Podle Evropské komise tvoří náklady na servis a údržbu automobilu až 40 procent celkových výdajů.

Podle specialistky na soutěžní právo advokátní kanceláře Ambruz & Dark Markéty Peňázové si zákazníci sice budou moci vybrat servis podle svého uvážení, u záručních oprav ale může výrobce i nadále trvat na povinnosti obrátit se na autorizovaný servis. "Nová pravidla blokové výjimky reflektují dlouhodobou snahu EK odstranit překážky v konkurenci mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy, a zohlednit tak zájmy spotřebitelů," dodala.

Komise rovněž zmírnila některá omezení pro prodej vozidel, která ale začnou platit až od 1. června 2013. Brusel si od těchto úprav slibuje snížení nákladů i pro automobilky, protože v současnosti tvoří až třetinu ceny vozu náklady na distribuci.

"Komise dospěla k názoru, že trh s prodejem automobilů je vysoce konkurenční. Marže automobilek a prodejců jsou velmi malé a během posledních let vedla technologická vylepšení a přemíra výrobních kapacit k propadu cen a většímu výběru na trhu," uvedla komise.

Nová úprava pravidel míří nicméně v případě prodeje přímo proti původním snahám Bruselu, který svého času prosazoval, aby jednotliví obchodníci mohli prodávat v jednom autosalonu i více značek najednou a výrobci je v tomto případě nemohli příliš omezovat. Stará pravidla po automobilkách požadovala, aby svému dealerovi povolily prodej alespoň dvou rozdílných značek, pokud o to bude stát.

Evropská komise ale dospěla k názoru, že snahy o prodej více značek aut na jednom místě neměly patřičný efekt a naopak až o pětinu zdražily distribuční náklady, což se mohlo promítnout i do cen nových vozů.

Podle nových pravidel budou moci výrobci svoji distribuční síť více ovlivnit podle vlastních představ. Bude pro ně i výrazně jednodušší získat výjimku z evropských pravidel. Ta však bude platit maximálně pět let a získat ji budou moci například jen výrobci, jejichž podíl na trhu nepřesahuje 30 procent.

Autoři: ,

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat