Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Nezvyklé, ale přece Porsche

  11:49
PRAHA - Vozy Porsche mají zvláštní postavení. Kromě toho, že jsou vynikajícími sportovními automobily, jsou také symbolem technické dokonalosti a umu. Přesně to bylo krédo Ferdinanda Porsche, zakladatele automobilky.

Porsche foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Je neoddiskutovatelné, že výsadní postavení v rámci výrobního programu Porsche má řada 911. Její typická silueta, zvuk i koncepce s motorem umístěným až za zadní nápravou nelze nalézt u žádného jiného automobilu.

Porsche je však automobilkou, která nechce spoléhat pouze na oblibu jediného modelu. Tento přístup ostatně dokazuje již několik desetiletí. Avšak až od poloviny devadesátých let se jí to skutečně daří. V roce 1996 představila nový model ve své nabídce - sportovní roadster Boxster.

Nový model pro nové zákazníky
Nejnovějším přírůstkem do rodiny je teprve rok staré Porsche Cayman S. Jedná se o automobil technicky spřízněný s modelem Boxster. Cayman S je možné popsat i jako verzi kupé výchozího roadsteru.

Cayman je, stejně jako otevřený boxster, v portfoliu automobilky posazen pod řadou 911. Z toho vyplývá i nižší cena. Cayman S, respektive jeho nová, méně výkonná verze Cayman, se tak dostávají do relativně dostupnějších sfér trhu, kde se přímo setkává s automobily značek BMW či Mercedes.

V dané cenové kategorii, tedy mezi 1,5 a 2 miliony korun, neexistuje na trhu v Česku jiný automobil, který přichází s podobnou koncepcí. Cayman má totiž svůj plochý šestiválec boxer umístěný nízko podélně uprostřed vozu.

Tři stovky koní v testu
Vozy Porsche oficiálně do České republiky dováží společnost Porsche Inter Auto. Právě ta nám také zapůjčila Cayman S k testu. Již usednutí do vozu Porsche je zážitkem. Ani ne kvůli nízké poloze sedadel, ale spíše proto, že jste automobilem příjemně obklopeni. Zároveň ale necítíte žádné prostorové omezení.

Skutečný svět Porsche však začíná až potom, co zasunete klíček do spínací skříňky umístěné vlevo od volantu a otočíte jej směrem k sobě. Startér motorem prudce škubne a ten burácivě naskočí, aby se okamžitě uklidnil na překvapivě jemně znějícím volnoběhu. Zatímco se vymotáváme z ucpaného Smíchova, zjišťuji, že se Cayman S překvapivě snadno a bez jakýchkoliv protestů ovládá. Je cítit, že reaguje rychle a přímo, nicméně nijak agresivně či neurvale.

Z dálnice sjíždíme na silnici první třídy, z ní postupně na stále menší silničky. Ať jedete kdekoliv, vždy máte pocit, že automobil se cítí nejlépe tam, kde v danou chvíli právě je.

Jste na dálnici? Výraznými vlastnostmi jsou vynikající směrová stabilita, klid a příjemně poddajné odpružení. Silnice první třídy? Zde se projeví vynikající trakce v rychle projížděných zatáčkách, stejně tak jako příjemná vyváženost vozu jako celku. Samostatnou kapitolou jsou brzdy, které neunaví ani několikanásobné brzdění z velmi vysokých rychlostí.

Porsche Cayman S
Koncepce dvoumístné dvoudveřové kupé s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, pohot. hmotnost 1340 kg, rozměry 4341x1801x1305 mm, rozvor 2415 mm

Motor: plochý zážehový šestiválec, 3386 cm3
Výkon 217 kW (295 k) při 6250 min-1
Točivý moment 340 N.m při 4400-6000 min-1
Zrychlení 0-100 km/h 5,4 s
Nejvyšší rychlost 275 km/h
Komb. spotřeba 10,6 l/100 km
Cena 1 835 000 Kč

A klikaté asfaltky kategorie druhá třída? Hravost, zatáčivost, čitelnost a neskutečná přirozenost - to jsou přídavná jména, která mě napadají až teď při psaní.

Vybavuji si totiž, že při samotné jízdě jsem nemyslel v podstatě na nic, protože chování caymanu mě zcela ovládlo. Až teď si uvědomuji, že se tak stalo díky dokonalému sladění vozu jako celku. Když se v některých sportovních vozech popisuje například vynikající motor nebo přesné řazení, to u porsche nejde. Porsche na svého řidiče totiž působí jako jediný celek. Celek, který reaguje tak přesně a tak předvídavě, že se nad tím ani nestačíte podivit.

Toto chování je do značné míry příznačné právě pro Cayman S, který má kompaktní rozměry, nízkou hmotnost a motor, jehož 295 koní je sice pořádná dávka síly, avšak nejedná se o tolik výkonu, že byste z něj měli mít strach. Musím se přiznat, že za volantem ještě žádného automobilu (911, Ferrari, Lamborghini či TVR nevyjímaje) jsem necítil tak intenzivní spojení s vozem.

Koncepce pro rychlé reakce
Při rychlejším vjezdu do zatáčky okamžitě cítíte, že je toho na přední kola moc. Jen lehce povolíte řízení, kola se „chytí“ a automobil ochotně zatáčí. Tato situace ještě nikdy nebyla tak jednoduše a snadno řešitelná. Naopak ve výjezdu ze zatáčky máte pocit, že odpočítáváte jednotlivé bloky na odvalujících se zadních pneumatikách a doslova cítíte okamžik, kdy začínají vlivem tří stovek koní ztrácet adhezi.

Porsche GT3V ten okamžik je ale potřeba reagovat skutečně bleskově. Motor umístěný uprostřed v těžišti vozu totiž zapříčiňuje malou setrvačnost otáčení kolem svislé osy. Jinými slovy, cayman je díky motoru uprostřed schopen velmi ochotně zatočit, ale také velmi rychle v extrémních situacích vychýlit záď do smyku. Po chvíli se tento okamžik naučíte odhadovat, ale vždy je ztráta adheze velmi rychlá.

To vše je skutečně fascinující a velmi omamné. Pro jízdu na klikatých silničkách snad právě díky velikosti není na trhu zábavnější automobil. Mezi přednostmi Caymanu S je potřeba uvést také relativní komfort a schopnost značného utlumení. Ani hrbolaté české silničky proto nejsou utrpením.

Slabiny Porsche Cayman S se hledají velmi těžko. Když se vám totiž podaří nějakou nalézt, okamžitě ji v souvislosti s vynikajícím svezením zavrhnete jako nepodstatnou. Přiznávám, je to neprofesionální, nicméně jsou automobily, k nimž skutečně nelze přistupovat pouze s metrem a stopkami v ruce.

Test vozu Cayman S ukázal, že Porsche je nejen prostým výrobcem automobilů, ale především také skutečnou konstrukční kanceláří. Jedná se totiž o výjimečně propracovaný a zejména velmi citlivě naladěný automobil, který dokonale plní své poslání - totiž poskytuje potěšení z jízdy.

Autoři: