Aerolinky zrušily objednávku 92 letadel 737 MAX a pěti strojů 787 Dreamliner určených pro dálkové lety. Katalogová cena zakázky činí 10,6 miliardy dolarů, ale při odběru mnoha letadel výrobce obvykle poskytuje výraznou slevu.
Aerolinky Air France chtějí, aby 8300 lidí odešlo dohodou. Firma sníží počet vnitrostátních letů |
Norwegian Air také uvedly, že mají velké ztráty v souvislosti s celosvětovým zákazem používat letadla 737 MAX, která od loňského března nesmějí kvůli dvěma tragickým nehodám do vzduchu a Boeing je od té doby nesmí zákazníkům dodávat. Norwegian měly tehdy ve své 163členné flotile 18 letadel typu MAX.
Další problémy pak způsobily neplánované kontroly strojů 737 MAX. Letecká společnost se proto rozhodla požadovat odškodné a zálohy právní cestou, jejich výši ale neoznámila.
Společnost BOC Aviation vedle zmíněné stornované objednávky pozdržela i dodávky dalších strojů 737 MAX. „Probrali jsme s Boeingem, jak co nejlepším způsobem nyní použít náš kapitál. Všichni si uvědomují, že toto není krátkodobý, ale dlouhodobý pokles,“ řekl agentuře Reuters šéf podniku Robert Martin.
„Vyšlo najevo, že nejlepší způsob, jak podpořit řadu MAX a další produkty Boeingu, bude v tomto období stroje odkupovat od leteckých společností a znovu jim je pronajímat. To zastoupilo několik přímých objednávek, které jsme u Boeingu měli,“ dodal Martin, který v amerického výrobce letecké techniky neztrácí důvěru.
Boeing zasáhla krize kolem letounů 737 MAX velmi citelně. Letadlo bylo až do loňska nejprodávanějším modelem Boeingu. Firma teď usiluje o novou certifikaci stroje. Piloti a zkušební posádka amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) zahájili první z testovacích letů Boeingu 737 MAX v pondělí, což výrazně podpořilo firemní akcie.