Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Nová sociální síť Clubhouse zatím není pro každého. Bez pozvánky si na vstup musíte počkat

Fenomén Clubhouse zatím není pro každého. foto: ČTK

PRAHA - Žádné fotky, videa, komentáře, zprávy nebo lajky. Jenom hlas. Nová sociální síť Clubhouse funguje pouze na principu mluveného slova. A není jen tak pro každého.
  5:00

Při jednání s Merkelovou hrál hry na mobilu. Premiér spolkové země to pokládá za normální, kancléřku i urazil

Abyste se mohli do aplikace zaregistrovat, musí někdo na vaše telefonní číslo poslat pozvánku. V případě, že neznáte nikoho, kdo už členem komunity je, můžete se zařadit na čekací listinu, aby vám nikdo nevzal vaše vybrané uživatelské jméno. Případně si můžete pozvánku koupit.

Na některých prodejních portálech už se vyrojily desítky inzerátů. Každý nově zaregistrovaný totiž může pozvat další dva uživatele. Nebo „vstupenky“ jednoduše prodat. „Prodám jednu pozvánku na novou trendy sociální síť Clubhouse. Na mezinárodních stránkách se tyto pozvánky prodávají i za 100 dolarů,“ nabízí jeden z prodávajících na aukčním serveru Aukro pozvánku asi za 200 korun. Lze však narazit i na cenu pohybující se kolem sedmi set korun.

Dalším omezením je skutečnost, že Clubhouse zatím není dostupný pro jiné operační systémy než iOS. To znamená, že funguje pouze na zařízeních společnosti Apple a majitel chytrého telefonu s Androidem má zatím smůlu. Kolem celé aplikace se tak vznáší pocit jakési exkluzivity.

Naživo a bez záznamu

Stejně jako na jiných platformách i zde si určíte, koho chcete sledovat. Kromě vyhledávání je možná i synchronizace s twitterovým nebo instagramovým účtem, díky čemuž si pak lze vybrat ze známých návrhů.

A jak to vlastně funguje? Diskuse probíhají v takzvaných rooms, tedy místnostech, které může založit kdokoliv. Místnost může být soukromá pouze pro pozvané a přátele, nebo veřejná. Hostitel nebo administrátor, označený zelenou hvězdičkou, pak určuje, kdo z přítomných může jít na „pódium“ a aktivně diskutovat a kdo zůstane v hledišti a bude jen pasivně naslouchat.

Vše se děje naživo, a možná i proto tato platforma lidi v současné době láká. Zároveň není možné obsah nahrávat. Mnoho lidí tak ztrácí zábrany a otevřeně debatuje třeba o sexu nebo nevěře. Témata jsou však různá: od trendů v marketingu až po reality show Výměna manželek.

Fenomén Clubhouse zatím není pro každého.
Fenomén Clubhouse zatím není pro každého.

V Česku se síť stala zejména prostorem, kde je možné narazit na známé influencery typu Petra Máry, Petra Ludwiga, Dominika Feriho či Jonáše Čumrika. Prostor je zajímavý také pro řadu mediálních značek, které v aplikaci Clubhouse zkoušejí získat pozornost.

Dva miliony uživatelů

Aplikaci představili v květnu 2020 v kalifornském Silicon Valley Paul Davison a Rohan Seth a zpočátku byla omezená jen pro pár vyvolených. V prosinci téhož roku už měla přes 600 tisíc uživatelů, včetně hvězd jako Jared Leto, Ashton Kutcher nebo Oprah Winfrey. Možná i proto měla už po svém uvedení na trh hodnotu přes sto tisíc dolarů. Nyní má síť na celém světě zatím asi dva miliony uživatelů.

Paul Davison už podobnou komunitní aplikaci zakládal: jmenovala se Highlight, spatřila světlo světa v roce 2012 a koupil ji Pinterest. Druhý spoluzakladatel Clubhousu je Rohan Seth, absolvent Stanfordu, podnikatel a úspěšný inženýr v Googlu.

Navíc investorem této hlasové sociální sítě je firma Andreessen Horowitz. Do Clubhousu nainvestovala asi 12 milionů dolarů. Jde o jednu z nejúspěšnějších venture kapitálových firem, která podpořila od samotného začátku jména jako Facebook, Instagram nebo Pinterest.