„Byl to velice úspěšný rok, zatím nejúspěšnější v naší čtyřleté historii, poprvé jsme prodali víc 1000 vagonů, a to 1060, výnosově jsme se dostali ke třem miliardám, což je rovněž výrazný skok, a dosáhli jsme EBITDA 345 milionů korun,“ řekl Vlček. Společnost, která vznikla v roce 2019, je zisková od druhého roku fungování. „Samozřejmě není ideální zakládat firmu v období, kdy přijde covid nebo válka na Ukrajině, ale popasovali jsme se s tím,“ doplnil Vlček.
Loni musela společnost ve velmi krátké době z velké části přeměnit výrobní program. „Dramaticky klesla poptávka po kontejnerových vozech, které pro nás byly zásadní, tvořily zhruba 65 procent celé produkce, a dramaticky jsme zvýšili počet cisternových vozů, kterých jsme v začátcích dělali zhruba 40 měsíčně, od loňského dubna už 100 měsíčně,“ řekl Vlček.
Na začátku července otevřela společnost v nymburském závodě novou skladovací halu. „Je to součást většího projektu pálicího centra, které letos budujeme, a protože pálicí stroje budou i v místech, kde byly skladové prostory, musely vzniknout prostory nové,“ řekl Vlček. Pálicí centrum vyjde zhruba na 60 milionů korun a je letošní největší investicí. Celkem chce letos společnost investovat přes 92 milionů korun.
Zásadním počinem bude v krátké době i zahájení stavby nové továrny v indické Kalkatě. „V Indii jsme založili společný podnik se společností Texmaco, což je indický výrobce vagonů, a v srpnu se bude pokládat základní kámen nové továrny v Kalkatě,“ řekl Vlček. V továrně se budou vyrábět čtyři typy nákladních vagonů, kapacita by měla být až 2500 vagonů ročně. Se zahájením výroby se počítá od poloviny příštího roku. „V Indii je na železnici velký boom, fabrika je určená pro indický trh,“ doplnil Vlček. Nymwag se na investici podílí z 50 procent, továrna nabídne prací pro víc než 1000 lidí.
Na mezinárodním dopravním veletrhu v Berlíně v září bude společnost představovat nový typ chemické cisterny. „Není na klasickém rámu, má páteřovou konstrukci, proto má obchodní název Spina, na veletrh ji vezeme ve dvou velikostech a očekáváme velký zájem, protože v chemickém průmyslu stoupá poptávka pro specifických cisternách,“ řekl Vlček.
Nymwag má v nymburském závodě tři haly s linkami na cisternové, výsypné a kontejnerové vozy. Je třetím největším evropským výrobcem nákladních vagonů. Největší zákazníci jsou společnosti ve Švýcarsku, Polsku, Francii a na Slovensku, od rok 2023 také ČD Cargo. Firma má zhruba 170 kmenových zaměstnanců.