130 let
Starostové posílají občanům stále více zpráv.

Starostové posílají občanům stále více zpráv. | foto: Reuters

Obce objevují rozhlas v mobilu. Varovné sms posílá čím dál více starostů

Média
  •   7:00
PRAHA - Nové způsoby informování občanů o požárech či živelních pohromách jsou na vzestupu. Elektronická komunikace narůstá o více než deset procent ročně.

Nedávný požár v litvínovském areálu společnosti Unipetrol vyvolal mimo jiné vlnu kritiky na adresu města kvůli nedostatečnému informování občanů. Litvínov nemá systém celoplošného městského rozhlasu, a tak musela do ulic vyrazit městská policie s tlampači. Řada obcí dnes ovšem využívá modernější způsob informování svých obyvatel, než je místní rozhlas. Jsou to hromadné e-maily, SMS a nově také automatické hlasové zprávy.

„Pozor! Od 17. hodiny jsou hlášeny silné přívalové deště s krupobitím. Zabezpečte prosím ve vlastním zájmu svá obydlí a motorová vozidla. František Nový – starosta.“ Podobná hlášení už lidé neslýchají jen z amplionů na telegrafních sloupech, ale čtou si je přímo ve svém mobilním telefonu. Počet starosty a obcemi odeslaných SMS se během roku pohybuje v řádech milionů.

Stovky tisíc oznámení

■ Starostové letos rozeslali 850 tisíc informačních SMS.

■ Nejčastějšími tématy sdělení jsou:

- požáry 31 procent
- varování před tropickými teplotami 22 procent
- varování před nedostatkem vody a regulace spotřeby 20 procent
- zákaz rozdělávání ohňů (pálení listí a podobně) 13 procent

■ Na kolik tyto služby vyjdou:

- SMS 1 Kč
- hovor 2 Kč/min
- e-mail haléře

Kvůli letním vedrům a s nimi spojenému omezování spotřeby vody bylo letos v rámci České republiky odesláno zhruba 850 tisíc výstražných SMS. Nejrušnější byl červenec, kdy šlo o 290 tisíc výstražných zpráv, většinou kvůli požárům, tropickým teplotám a nedostatku vody.

Novou technologií jsou hromadné hlasové hovory, jejichž objem se zatím počítá v řádu hodin, ale významně roste. Starostové si na automatizaci pochvalují hlavně rychlost a efektivitu komunikace. Obtelefonovat tisícihlavou obec lze během dvou minut.

„SMS zprávy využíváme při kontaktu s občany často, oznamujeme jim důležité informace o dění v obci. Krizové SMS jsme naštěstí zatím posílat nemuseli. Hlasové zprávy využíváme jako minireferenda. Vyhodnocení trvá pár minut,“ říká Martin Habáň, starosta jihomoravské Březiny.

Obecně činí nárůst v objemu obecní elektronické komunikace zhruba 12 procent. Mezi lety 2013 a 2014 to bylo dokonce 15 procent, především kvůli povodním, které nutily část obcí komunikovat častěji a některé motivovaly si podobnou službu zřídit. Automatická komunikace funguje nejen od obcí směrem k občanům, ale i v rámci organizací.

„Při výjezdu jsou zásadní vteřiny. Volat každému hasiči jednotlivě je vzhledem k okolnostem v podstatě nereálné. Tímto způsobem získám časovou výhodu a vím, že se zpráva dostane ke všem členům týmu,“ vysvětluje velitel dobrovolných hasičů z Brna – Králova Pole Jan Šrůtek.

Stačí počítač s internetem

Zapomínat nelze ani na ekonomickou stránku věci. Spustit v obci systém informování občanů hlasovými či textovými zprávami není nic složitého. Stačí k tomu počítač s připojením k internetu.

Cena za vybudování a provoz obecního rozhlasu je přitom výrazně vyšší. U středně velkého města jde jen v případě renovace staršího instalovaného systému o investici v řádu stovek tisíc korun, při použití pokročilejších technologií a nutnosti stavebních prací se lze dostat i přes milion. Ak tomu je nutné připočítat náklady na údržbu.

V případě mobilního rozhlasu náklady závisejí na velikosti obce a zvoleném tarifu. Poplatky se pohybují v řádech stokorun až po několik tisíc korun měsíčně, z kterých se následně hradí provolané minuty nebo odeslané SMS. Lze se dostat i na ceny pod dvě koruny za minutu automatizovaného hovoru, pod jednu korunu za hromadnou SMS a jednotky haléřů za e-mail.

„Telefonní hovor je i v současné době nezastupitelný komunikační kanál. Reaktivita na telefonát je vysoká, stejně tak vnímaná důvěryhodnost sdělení, pokud je relevantní,“ vysvětluje efektivitu hlasové komunikace Ondřej Švrček, ředitel společnosti Neogenia, která je jednou z firem provozujících automatizované služby.

Hlasové zprávy mají potenciál i pro komerční účely jako doplněk marketingové komunikace. Některé firmy už je tak i využívají. Patrně nejznámějším příkladem jsou mobilní operátoři, kteří tímto způsobem informují zákazníky třeba o nezaplaceném účtu. Kromě toho je využívají například obchody k propagaci novinek a akcí, fankluby při pozvánkách na zápasy či školy k informování rodičů o třídních schůzkách.

Autor: Ondřej Vyhnanovský
  • Vybrali jsme pro Vás