130 let
Souprava čínského výrobce CRRC pojmenovaná Sirius v barvách Leo Expressu

Souprava čínského výrobce CRRC pojmenovaná Sirius v barvách Leo Expressu | foto: Leo Express

Původní zpráva

Železniční obchod roku. Půl Leo Expressu už patří španělským drahám, podíl si koupili i Švédové

Ekonomika
  •   5:00
Hledání strategického partnera, který do ambiciózní firmy napumpuje peníze, definitivně skončilo. Španělský státní dopravce Renfe zaplatil za poloviční podíl v Leo Expressu, jako spolumajitel už je i zapsán v obchodním rejstříku. Podle informací serveru Lidovky.cz transakce vyšla na 180 milionů korun. Další kupec pak za menší podíl vydal 20 milionů.

Španělská státní železnice Renfe koupila poloviční podíl v Leo Expressu. Akvizici povolilo ministerstvo

Šlo o očekávanou událost, i přesto se ale dá označit za železniční obchod roku. Námluvy soukromého Leo Expressu s kolejovým dopravcem, který ve Španělsku mimo jiné provozuje síť vysokorychlostních vlaků, trvaly minimálně od března. Státní společnost Renfe zaplatila za polovinu akcií zhruba 180 milionů korun.

V létě došlo k podpisu smlouvy, následoval úpis akcií, jejich zaplacení a nyní i k zápisu do rejstříku. Určitým překvapením je, že akcie tuzemského dopravce, který se na trhu pohybuje od roku 2012 a začínal na trase Praha-Ostrava, si pořídila ještě jedna zahraniční společnost. 

Švédské překvapení

„Dalších pět procent připadlo švédské firmě EuroMaint, která poskytuje inženýrské a servisní služby pro sektor železniční dopravy. Leo Express se s novými partnery připravuje na rozvoj a hledá nové tratě v Česku i zahraničí,“ uvedl pro Lidovky.cz mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Společnost ze švédské Solny podniká v železniční branži už 15 let a do kapitálu české společnosti přinese zhruba 20 milionu korun. 

Na první pohled nízká cena, kterou zahraniční investoři zaplatili, odráží vysoké zadlužení dopravce i výpadky kvůli roku a půl trvajícímu covidového provozu. Škody za toto období poloprázdných vlaků mu stát nahradil jen z velmi malé části.

Španělé už dříve uvedli, že jde o součást jejich plánů na mezinárodní expanzi: otevírají se jim dveře na trhy v Česku, na Slovensku a v Polsku. Státní Renfe získá také licence pro přístup na německý trh.

Podíl ve firmě (44,3 procenta) si ponechá společnost Leo Mobility Leoše Novotného mladšího, který stál u zrodu dopravce. Leo Express je známý především jako dopravce, který vozí černými soupravami Stadler Flirt cestující mezi Prahou a Ostravou, kde si na nedotované trati konkuruje s Českými drahami a Regiojetem podnikatele Radima Jančury. 

Zajíždí i do Tater a Košic nebo do polského Krakova. Od prosince 2019 provozuje také dotované regionální linky na Orlickoústecku v Pardubickém kraji.

Vyhlížení čínských vlaků

Přestože Leo Express v roce 2019 dosáhl velmi dobrého výsledku – celkem 2,4 milionu cestujících, tržby 1,3 miliardy korun a zisk 150 milionů – nic to nezměnilo na tom, že pro další existenci a rozvoj potřeboval silného investičního partnera. Firma se dlouhodobě potýkala s vysokým zadlužením, zejména kvůli platbám za své vlakové soupravy. Před více než dvěma lety kvůli tomu firma provedla refinancování. 

Své černo-zlaté jednotky Stadler Flint, které splácela bance Credit Suisse, prodala a vzala si je zpět na desetiletý leasing, což mělo snížit měsíční úhrady za vlaky. Dvakrát také manažeři Leo Expressu vyjednávali o možnosti, že by firmu koupily České dráhy, tuzemský národní dopravce. Ani jeden z pokusů (v letech 2018 a 2020) se nezdařil.

Leo Express vyhlíží už také několik let posily do svého vozového parku: tři soupravy od čínského výrobce CRRC. Testy už od roku 2019 probíhají na zkušebním okruhu ve Velimi – jde o proces, kdy vlak musí získat potřebná povolení pro provoz v Česku i dalších evropských zemích.

Autor: Michal Pavec
  • Vybrali jsme pro Vás