130 let

Airbus A380. | foto: ERIC CABANIS AFP

Od Airbusu se odvracejí klienti

Ekonomika
  •   12:48
PRAHA - Airbus dostal další úder. Německé aerolinie Lufthansa uzavřely podle agentury BBC obchod s Boeingem na dodávku dvaceti letadel 747-800 v hodnotě 5,5 miliardy dolarů (asi sto patnáct miliard korun). Součástí dohody je opce na nákup dalších dvaceti strojů.
Důvodem je zpoždění dodávek obřího letounu A380, s jehož výrobou má francouzsko-německý Airbus opakovaně problémy. Lufthanse roste počet zákazníků a nemohla na nový airbus, jehož dokončení se odkládá o dva roky, déle čekat.

Přesto dává Lufthansa problematickému výrobci další šanci. Objednala si od něj sedm menších letadel A340-600 v ceně 1,4 miliardy dolarů (třicet miliard korun), kterých už má ve své flotile čtrnáct.

Analytici se shodují, že krok druhého největšího letadlového přepravce v Evropě může vyvolat vlnu odchodů aerolinek od Airbusu k Boeingu. Ta byla nastartována již před měsícem, kdy přepravní společnost FedEx zrušila objednávku na deset letadel A380 a uzavřela smlouvu s americkým konkurentem na patnáct Boeingů 777.

Netrpělivý je také největší arabský dopravce Emirates. Ten sice prozatím svou objednávku na čtyřicet pět obřích strojů nezrušil, ale naopak vypověděl smlouvu na dodávku dvaceti menších letadel A340-600.

O obří airbusy zatím mají zájem i aerolinie Virgin Atlantic a australské Quantas. Těm vyhovuje především obrovský dolet A380, který by měl být kolem patnácti tisíc kilometrů. Navíc A380 má být nejen největší co do počtu pasažérů (až 800 lidí), ale také nejkomfortnější. Na palubě totiž bude daleko více místa pro pohodlí klientů. Počítá se s koutkem pro děti a s posilovnou.

Vedení Airbusu se před pár dny dohodlo na vylepšeném modelu A350, který by měl pomoci získat větší podíl na trhu, ale není jisté, zda mu to pomůže. Trh totiž začíná stále více ovládat konkurenční Boeing, využívající pasivity svého evropského rivala.

Boeingu vůbec zpoždění vývoje a technické problémy A380 hrají do karet. Na úkor Airbusu získal již čtyři sta objednávek na nový Dreamliner 787, který vzlétne už za dva roky. O roku 2008 se tak mluví jako o roku, kdy Boeing nahradí zadlužený Airbus v roli světového lídra letecké dopravy. Podle mnoha odborníků Airbus zaspal dobu a bude mít problém ambiciózního konkurenta dohnat.

Vývojáři Airbusu proto navrhli přepracovaný model středně velkého A350 XWB, Airbus počítá s tím, že o tyto středně velké letouny bude mezi zákazníky zájem. Na čem však staví svůj optimismus, není jasné. Původních A350 se totiž zatím prodalo pouhých sto.
Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás