Pondělí 24. ledna 2022, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Odposlechy prý využívala i konkurence Murdocha

Ekonomika

  13:38aktualizováno  19:19
LONDÝN - Ilegální odposlechy, které v Británii vedly k uzavření bulvárního nedělníku News of the World (NoW), byly rozšířené i v redakci jeho konkurenta Sunday Mirror. Uvedla to v pátek večer televize BBC.

Staré vydání The Sunday Mirror foto: Lidovky.cz

Bývalý šéfredaktor NoW Andy Coulson je vyšetřován také kvůli křivému svědectví, kterého se údajně dopustil jako mluvčí premiéra Davida Camerona loni při soudu ve Skotsku.

PSALI JSME O KAUZE NEWS OF THE WORLD

BBC citovala nejmenovaného bývalého novináře nedělníku Sunday Mirror, který patří skupině Trinity Mirror, zatímco NoW patřily konglomerátu Ruperta Murdocha News International. Podle tohoto novináře byly odposlechy hlasových schránek celebrit rutinou. Jako příklad citoval modelku a herečku Liz Hurleyovou a fotbalistu Rio Ferdinanda.

"Určení reportéři to dělali skoro každý den...jednu dobu v roce 2004 se zdálo, že odposlechy byly jediným způsobem, jak získat exkluzivní materiály," řekl BBC její zdroj. Podle něj také nedělník užíval služeb hlasového imitátora, který se vydával v telefonu za různé celebrity, aby získal nejrůznější důvěrné informace, například zdravotní záznamy.

Společnost Trinity Mirror uvedla, že její novináři "pracují v rámci zákona a dodržují novinářský kodex, který stanovila komise pro stížnosti na tisk". Ke konkrétním obviněním BBC se ale prohlášení nevyjádřilo.

Skandál s odposlechy nedávno vedl k uzavření NoW, ale řada lidí v Británii se domnívá, že k nekalým praktikám se uchylují všechny bulváry a někdy i seriózní média. Herec Jude Law tak žaluje další Murdochův bulvár The Sun, který podezřívá z odposlechů své hlasové schránky.

V pátek také vyšlo najevo, že NoW si najalo soukromého detektiva, aby sledoval během stranické konference v Brightonu v září 2009 poslance Toma Watsona. NoW údajně chtěly o Watsonovi napsat článek, ale nakonec z toho sešlo. Zdroj z NoW řekl BBC, že se politici nechávali sledovat běžně. V případě Watsona však zřejmě nebyl odposloucháván jeho mobil.

Policisté v Glasgowě také potvrdili listu The Guardian, že vyšetřují Andyho Coulsona kvůli podezření, že se dopustil křivého svědectví loni v prosinci, kdy byl šéfem komunikace premiéra Camerona.

Coulson vypovídal v procesu bývalého skotského poslance Tommyho Sheridana, který napadl News of the World. Ve své výpovědi Coulson řekl, že nic nevěděl o ilegálních aktivitách v redakci NoW, včetně odposlechů a uplácení policistů výměnou za informace. "Nepřijímám názor, že v News of the World bylo odposlouchávání telefonů běžnou věcí," řekl loni v prosinci Coulson.

Nedělníku NoW Coulson šéfoval v letech 2003 až 2007. Tehdy byl odsouzen za odposlechy královský reportér listu, ale jeho vedení tvrdilo, že šlo o aktivity izolovaného reportéra. Postupně se ukázalo, že tomu tak nebylo a že odposlechy v NoW byly běžnou praxí. Coulson byl před dvěma týdny byl kvůli aféře zatčen.

Autoři: ,

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat