Jako první přišel s tématicky vymezenými balíčky dat operátor Vodafone. Ten umožnil zákazníkům používat neomezeně internetové komunikační služby nebo třeba sledovat právě videa na portálech jako je YouTube. T-Mobile nyní přišel s podobným tarifem StreamOn, který za příplatek zákazníkům umožní sledovat neomezeně internetová videa z vybraných stránek, aniž by tím přicházeli o svá mobilní data.
Operátoři si málo konkurují a zvýhodňují firmy, zjistil antimonopolní úřad. Kartel však nehrozí![]() |
Služby ale nefungují tak, jak se na první pohled zdá. Dokumentovat to lze nejlépe na příkladu nejvíce používaného YouTube. V rámci zmíněných balíčků si můžete přehrávat videa z tohoto portálu sice neomezeně, ale reklamy, které jednotlivá videa prokládají, se do zakoupených datových balíčků nezapočítávají.
Co to znamená v praxi?
Pokud si při využívání mobilních dat video zákazník pustí, data využitá na přehrání samotného videa pokryje datový balíček. Reklamy, které mají též podobu videa, se přehrají, data, která jsou k jejich přehrání potřeba, se zákazníkům strhávají z jejich mobilních dat, jež jsou operátory omezena na určitý datový objem. Obvykle se datová dotace k běžným tarifům pohybuje v rozpětí okolo 1,5 giga byte.
Takže zákazník při využívání například YouTube spotřebovává svá mobilní data, která nejsou součástí připlaceného balíčku. A protože jsou taková data omezená, může si zákazník tato data, která obvykle využívá na něco jiného, brzy vyčerpat a tím si znemožní přístup na internet.
Uživatelé se pustili do testování
Názorovou výměnu mezi zákazníky operátorů a samotnými operátory na Twitteru zaznamenal i server MobilMania, který si všiml, že zákazníci sami datové balíčky testují. Jeden ze zákazníků, který na problém na Twitteru upozornil, nechal na obou balíčcích běžet videa několik hodin a porovnával, kolik „sežerou“ reklamy z běžných mobilních dat.
Jeho zjištění vyvolala mezi ostatními uživateli rozhořčení. Samotní operátoři se skrze své účty na sociálních sítích pokoušeli lidem vysvětlit, v čem problém vězí. Ale i pro server Lidovky.cz na infolince přiznali, že technické řešení tohoto problémů zatím nemají, ač se jím hodlají v nejbližší době zabývat.
Vazeni, pro bezneho uzivate jsou i reklamy soucasti pouzivani YouTube a vy jste si nasli zpusob jak je oskubat. Myslim, ze tahle sluzba jenvyhodna tak akorad pro vas operatory. Sluzba bezela cca 7h. Ted jede cca 1h a prisla SMS o dosazeni 80%. Tohle si strcte za klobouk! pic.twitter.com/hOuQnIfG3l
— Václav Mathauser (@VaclavMathauser) 17. listopadu 2017
To ovšem přináší zásadní problém při využívání těchto předplacených datových balíčků. Zákazník, který „nevědomky“ vyčerpá svá mobilní data a služba se mu tím pádem znepřístupní, nemůže již nadále využívat služby jako StreamOn či Video Pass, čímž peníze, které za ně zaplatil, vyjdou vniveč.