Neděle 8. prosince 2024, svátek má Květoslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Operátoři nutí lidem zbytečné modemy. Chybí způsob, jak to zatrhnout

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Zákazník přecházející k jinému poskytovateli internetu, televize a dalších služeb má právo vzít si s sebou už zakoupené zařízení. Platí to nejen o mobilních telefonech, ale i o modemech či set-top boxech. Uzavírání smluv s nutností koupit nebo pronajmout si zařízení je tak většinou protizákonné.

Připojení k internetu – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Zákazníkovi, který přechází od jednoho mobilního operátora k jinému, obvykle stačí vyměnit ve svém telefonu SIM kartu a může telefonovat dál.

Když ale chce změnit poskytovatele dalších služeb, například bezdrátového nebo pevného připojení k internetu, naúčtuje mu zaměstnanec na prodejně automaticky i koupi modemu nebo měsíční poplatek za jeho pronájem.

Stejný internet pro všechny, zní z Evropy. Čeští operátoři můžou mít problém

Málokterý ze zákazníků však ví, že poskytovatel mu nesmí diktovat, jaké zařízení bude používat. Přesto tak čeští operátoři činí, a kdo by se přesto rozhodl pro vlastní zařízení, které už zaplatil a které by jinak zůstalo zbytečně ležet v šuplíku, toho operátor nakonec třeba i odstřihne.

Ke smůle spotřebitele je takové jednání v současnosti v Česku nepostižitelné.

Hlavní argument telekomunikačních firem je přitom stejný. Tvrdí, že by jinak nebyli schopni garantovat avizovanou kvalitu služby, protože daný produkt nepochází od nich a není podroben internímu testování.

Vypovězení smlouvy či její neuzavření bez přikoupení nebo pronájmu nového zařízení je ovšem proti evropským směrnicím.

Bezmocný regulátor

„V určitých případech může neprověřené zařízení způsobit problém nejen u konkrétního zákazníka, ale v celé síti. Pokud by zákazník nechtěl problém řešit, máme v podmínkách možnost vypovědět mu smlouvu – je to tedy z důvodu ochrany sítě a ostatních zákazníků,“říká mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

Zákazníka se však v současnosti nikdo nezastane. Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který je první autoritou, na niž se spotřebitelé mají se svými stížnostmi obracet, k tomu nemá prostředky.

„Dle názoru ČTÚ se jedná o postup v rozporu s nařízením Evropské komise. Za současného stavu se nejedná o konání, které by úřad mohl sankcionovat dle zákona o elektronických komunikacích, což nevylučuje vznik odpovědnosti za protiprávní jednání podle jiných právních předpisů,“ uvedl mluvčí regulátora Martin Drtina.

Jak se Češi připojují k internetu.

Chybí totiž novela, která by do českého právního řádu na základě nařízení Bruselu zanesla postihy za nedovolené praktiky. Přijata přitom měla být nejpozději do konce letošního dubna. Vymahatelnost je tak komplikovaná a operátorům nehrozí fakticky žádná sankce.

Ministerstvo průmyslu chce nápravu přilepit k problematickému návrhu zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací. „Tento zákon by měla během září projednat a schválit vláda a následně bude postoupen do Parlamentu ČR,“ uvedl mluvčí resortu František Kotrba.

Změna nabídek

Pokyny sdružení evropských regulátorů BEREC, které by měla nová legislativa reflektovat, přitom hovoří jasně. Uživatel má právo používat koncové zařízení dle vlastního výběru, pokud splňuje podmínky pro provoz v Evropské unii.

Mobilní data nevypíná lidem jen O2. Úřad si posvítí i na jeho virtuály

To může ovlivnit nabídky tuzemských operátorů postavené na provázání konkrétního zařízení a konkrétní služby. Nejde totiž o objektivní technologické důvody, nýbrž o obchodní politiku, protože provázání se děje až v systémech operátora.

„S aktuálním zněním pravidel síťové neutrality se seznamujeme a zvažujeme úpravu některých služeb,“ přiznává zástupkyně tiskové mluvčí Vodafonu Veronika Exnerová. A podobně je na tom i T-Mobile.

„Bohužel, BEREC vykládá opatření EU regulačního rámce restriktivně, v některých otázkách však ponechává prostor národnímu přístupu k výkladu pravidel. Nevhodný výklad a implementace pravidel by neměla ohrožovat inovativní byznys modely ani způsobit omezení existujících nabídek v rozporu se zájmy koncových uživatelů,“ uvedla Patricie Šedivá z tiskového oddělení české mobilní jedničky.

Velký kurz rodinných financí v Lidových novinách