Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Oprava tratí přišla draho

Ekonomika

  9:42
PRAHA - Nejvyšší kontrolní úřad se pustil do kritiky ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a Správy železniční dopravní cesty. Tyto instituce totiž podle kontrolorů porušily zákon při realizaci projektů na tuzemských železnicích.

Vlak. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

„Prověřovali jsme hospodaření s prostředky poskytnutými na program rekonstrukce a modernizace železničních tratí. U více než poloviny kontrolovaných akcí jsme zjistili pochybení,“ uvedl šéf Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) František Dohnal. Pracovníci NKÚ přitom prošli zakázky za 38 miliard korun.

Jaká pochybení zjistil
Nejvyšší kontrolní úřad:

Úředníci zkreslovali ceny nebo dodatečně nadhodnocovali náklady předkládaných projektů.

Při hodnocení jednotlivých tendrů dala komise plný počet bodů za kritérium, které nabídka vůbec nesplňovala.

Ministerstvo dopravy dokonce uzavíralo smlouvy se zpožděním, které se pohybovalo se kolem půl roku, zjistili kontroloři.

Pramen: Kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu

V mnoha případech došlo podle Dohnala k neopodstatněnému prodražení projektu. Z kontrolního závěru Nejvyššího kontrolního úřadu vyplývá, že například projekt Interoperabilita traťového úseku Břeclav-Brno byl odstartován s tím, že náklady budou deset milionů korun. Později se ale vyhouply na 120 milionů.

Do kauzy se vložil i Topolánek
Zpráva NKÚ rovněž upozorňuje na to, že u třetiny projektů došlo k prodražení o desítky milionů korun. Výjimkou ale není ani stamilionový růst nákladů u nabídky, která vyhrála jenom proto, že byla cenově nejvýhodnější. U jedné veřejné zakázky se dokonce zjistilo, že jediný uchazeč podal dvě různé cenové nabídky. Mnohdy ale vítězná nabídka nesplňovala ani základní kritéria tendru.

Podle Dohnala jde o jasné porušení zákona o veřejných zakázkách. Nejvyšší kontrolní úřad proto předal své zjištění vládě a do celé věci se vložil premiér Mirek Topolánek. Ten nařídil, aby ministerstvo dopravy vypracovalo stanovisko ke zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu. „Požádali jsme o vyjádření Státní fond dopravní infrastruktury a Správu železniční dopravní cesty,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka s tím, že úřad zatím nebude nic komentovat. Pracovníci NKÚ se zaměřili na kontrolu hospodaření od roku 2004 do podzimu minulého roku. Podle Jiřího Adámka, který vypracoval závěr celé kontroly, byly uskutečněny i akce, jež byly předem hodnoceny jako společensky a ekonomicky neefektivní, neměly zajištěné financování nebo nebyly dostatečně připravené.

Autor: