Neděle 16. května 2021svátek má Přemysl 16 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Otázky Václava Moravce znevýhodňovaly kandidáty, zlobí se rada

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: ČTK

PRAHA Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) kritizuje vysílání veřejnoprávní České televize (ČT) a Českého rozhlasu (ČRo) před letošními krajskými a senátními volbami. Podle rady v něm mimo jiné byli znevýhodněni někteří kandidáti. Žádá proto od ČT a ČRo vysvětlení. Nedostatky odhalila rada i ve vysílání dalších stanic.

ČT musí radě vysvětlit odchylky mezi výsledky výzkumu volebního modelu, podle kterého byli zváni hosté do pořadu Otázky Václava Moravce Speciál, a skutečnými volebními výsledky. Stejný problém zjistila RRTV i v případě pořadu Předvolební speciál Martina Veselovského na ČRo. "Rada vyjádřila názor, že v důsledku těchto odchylek byly některé politické subjekty značně znevýhodněny," uvedla předsedkyně rady Kateřina Kalistová.

"Česká televize se neztotožňuje se závěry Rady pro rozhlasové a televizní vysílání vyplývající z analýzy, kterou si nechala zpracovat," reagovala mluvčí ČT Michaela Fričová. Podle televize navíc člen rady zodpovědný za oblast výzkumu ocenil transparentní princip definice volebního modelu, založeném na průzkumu dvou nezávislých agentur.

Komunikace s diváky byla domluvená

Rada požaduje také vysvětlení koncepce pořadu Otázky Václava Moravce Speciál. Podle RRTV nebyla komunikace s diváky, kteří se přenosů účastnili, spontánní. Moderátor prý předem věděl, kdo z publika dostane možnost položit hostům dotaz a jaký dotaz to bude. To mělo mít za cíl vyvolání debaty ke konkrétnímu tématu. "Divákovi ovšem tato 'nahranost' nebyla známa," podotkla Kalistová.

ČT bude muset vysvětlit i koncepci předvolebního pořadu Politické spektrum. V něm podle rady dostali "zcela redakčně nekorigovaný prostor" pro vyjádření zástupci kandidujících subjektů. V mnohých případech ho prý využili k propagaci formou podobné reklamním spotům.

Prohřešků se dopustily i Prima a Nova

Ve zpravodajství FTV Prima v předvolebním období odhalila RRTV čtyři příspěvky, které mohly porušovat zásady objektivity a vyváženosti. V Televizních novinách na Nově byly podle rady takové příspěvky dva.

Nedostatky byly odhaleny i ve vysílání regionálních provozovatelů. GENUS TV bude radou vyzván, aby vysvětlil, podle jakého klíče byli zváni kandidáti politických stran do pořadu Interview vysílaného na programu GENUS PLUS od 6. září do 4. října. Podobné vysvětlení bude RRTV chtít od společnosti POLAR televize Ostrava, která provozuje program Polar. Radě není jasné, na základě čeho byli zváni hosté do předvolebního pořadu Volební studio.

,

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Pojistky před soudem. Případem rozsáhlých pojistných podvodů se škodou zhruba... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

MUDr. Zuzana Humlová Ph.D. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Izraelský protiraketový systém Iron Dome ničí rakety odpálené z Gazy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!